Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

9.12.08

Sterilisasi selepas bersalin


PUAN mungkin pernah mendengar perkataan ‘ikat salur peranakan’ sekiranya sudah mengalami proses bersalin melalui pembedahan sebanyak tiga kali.

Sebenarnya prosedur ini dinamakan sterilisasi dan ianya satu prosedur pembedahan untuk menghalang puan mengandung lagi.

Prosedur sterilisasi ini dilakukan dengan keizinan puan dan direstui oleh suami. Ianya dilakukan sama ada secara pembedahan iaitu ketika bersalin secara pembedahan, selepas bersalin ataupun secara laparoskopi.

Sterilisasi menghalang dari berlakunya persenyawaan di antara benih telur dan sperma. Prosedur ini tidaklah begitu rumit tetapi mengambil sedikit masa untuk dijalankan. Sebenarnya sterilisasi suami adalah lebih cepat dan lebih selamat untuk mengelakkan daripada mengandung.

Sebelum puan serta suami mengambil keputusan menjalani sterilisasi, seharusnya puan mengetahui bagaimana sterilisasi dilakukan, kebaikan prosedur yang dipilih dan juga risiko-risiko yang berkaitan dengan prosedur berkenaan.

Perlu ditegaskan di sini bahawa keputusan ini perlu dibincangkan serta dibuat sebelum kelahiran bayi. Jangan membuat keputusan secara mendadak!

Sistem pembiakan wanita berada di dalam badan dan berbeza dengan sistem pembiakan lelaki yang berada di luar badan.

Puan mempunyai dua ovari yang bersilih bulan mengeluarkan benih (ovulasi) yang akan disenyawakan di tiub falopian oleh sperma yang berenang di dalam tiub tersebut.

Lazimnya, sekiranya kitaran haid puan teratur, ovulasi berlaku antara 12 hingga 14 hari sebelum bermulanya kitaran haid yang berikutnya.

Sekiranya benih tidak disenyawakan, ianya mereput dengan sendiri. Paras hormon yang menguatkan dinding dalaman rahim akan menurun dan ini memberi isyarat pada dinding dalaman rahim supaya gugur sebagai pendarahan haid.

Sekiranya hubungan kelamin berlaku sekitar tarikh ovulasi, benih yang dikeluarkan akan disenyawakan oleh sperma, yang berenang melalui pangkal rahim ke dalam rahim dan memasuki tiub falopian untuk bertemu dengan benih pada bulan tersebut.

Benih telur yang disenyawakan akan diimplantasikan pada dinding rahim dan akan membesar sebagai janin.

Proses sterilisasi adalah kekal dan sukar untuk dikembalikan kepada fungsi asal. Oleh itu puan perlulah nekad dan pasti semasa memilih keputusan ini.

Hubungan kelamin dan fungsi organ kelamin juga tidak akan terjejas. Puan serta suami seperti biasa boleh menikmati hubungan kelamin tanpa memikirkan masalah mengandung secara tidak sengaja.

Ditegaskan di sini, sterilisasi tetap tidak melindungi puan daripada penyakit tularan seksual (STD) mahupun penyakit yang menghasilkan keradangan pada sistem pembiakan.

* Membuat keputusan

Keputusan yang dibuat adalah satu keputusan yang penting. Walaupun kebarangkalian untuk mengandung dari prosedur ini adalah teramat kecil, prosedur ini haruslah dianggap sebagai ‘berkekalan’ dan sukar untuk ‘berpatah balik’.

Puan serta suami perlu bermuafakat bahawa bilangan ahli keluarga sudah mencukupi dan tidak akan ada pergolakan atau penambahan lagi kelak.

Hubungan suami isteri hendaklah stabil. Sekiranya ada was-was serta kesukaran permuafakatan atau penerimaan, masih terdapat banyak kaedah kontraseptif lain yang berkesan dan boleh digunakan.

Sebelum membuat keputusan, puan perlulah mengetahui risiko dan kebaikan berkaitan prosedur yang dipilih, serta pilihan-pilihan lain yang ada.

Berapa lama puan harus berada di hospital? Jika di hospital swasta, berapa kosnya dan juga berapa lama harus puan menjauhi aktiviti sosial serta riadah?

Sebenarnya sterilisasi pada suami iaitu vasektomi, lebih senang, ringkas dan kurang berisiko berbanding dengan kaedah sterilisasi pada isteri.

Walaupun keputusan perlu dibincangkan, keputusan muktamad adalah di tangan tuan punya badan.

Jangan membuat keputusan terburu-buru, semasa dalam ketegangan perhubungan atau semasa kandungan bermasalah.

Jangan membuat keputusan kerana dipaksa atau terpaksa. Berbincanglah dengan doktor pakar perbidanan yang akan melakukan prosedur tersebut terlebih dahulu.

* Berubah fikiran

Ingatlah bahawa prosedur sterilisasi ini satu prosedur elektif (pilihan). Segala keputusan adalah di tangan puan.

Sekiranya masih kurang yakin, walaupun pada hari pembedahan itu sendiri, maklumkan kepada doktor, dan sterilisasi boleh dibatalkan.

Ada yang menyesal apabila selesai menjalani sterilisasi, terutamanya mereka yang berumur kurang daripada 30 tahun. Begitu juga mereka yang membuat keputusan terburu-buru semasa institusi perkahwinan mengalami keretakan serta permasalahan, atau membuat keputusan akibat dipaksa atau tertekan (terpaksa).

Sekiranya sterilisasi telah dilakukan dan puan ingin mengembalikan fungsi tiub falopian, terdapat kemungkinan prosedur membaik pulih akan gagal di samping pembedahan mengambil masa yang lama.

Sekiranya ada kejayaan, ini bergantung kepada:

* Jenis sterilisasi

* Umur semasa pelaksanaan sterilisasi

* Panjang berbaki tiub setelah sterilisasi

Katakanlah membaik pulih tiub berjaya dilakukan, peratusan mengandung juga tidak lagi seperti sebelum sterilisasi dilakukan, dan berkemungkinan masalah mengandung di luar rahim boleh berlaku.

Kebiasaannya, prosedur sterilisasi dilakukan dalam masa satu hingga dua hari selepas bersalin. Walaupun begitu, terdapat banyak faktor yang mempengaruhi keputusan masa prosedur dijalankan, termasuklah:

* Adanya masa serta doktor untuk melakukan prosedur tersebut.

* Kesihatan bayi yang dilahirkan.

* Kesihatan ibu setelah bersalin.

* Prosedur

Biasanya puan dimasukkan ke wad sehari sebelum ataupun pada pagi hari pembedahan (bergantung kepada polisi kemasukan wad hospital, termasuklah juga pada penelitian doktor bius dan doktor yang akan melakukan prosedur tersebut).

Jenis bius bergantung kepada sejarah kesihatan puan, pilihan puan sendiri dan juga atas penelitian doktor bius. Dalam sesetengah kes, prosedur dilakukan semasa pembedahan kelahiran.

Sekiranya kaedah pembedahan terbuka dilakukan, jenis bius mungkin secara keseluruhan dan juga secara separa iaitu dengan pembiusan spinal ataupun epidural. Dengan pembiusan separa, puan akan sedar sepanjang pembedahan tetapi tidak berasa sakit.

Sekiranya menggunakan laparoskopi pula, jenis pembiusan adalah jenis penuh dan puan tidak akan sedar sepanjang prosedur dijalankan.

Satu alat bantuan penglihatan khas akan dimasukkan melalui pusat, saiz kemasukan mungkin dari lima milimeter (mm) hingga kepada 10 mm.

Ini membantu doktor melihat dan mengenal pasti anatomi reproduksi dan kedua-dua tiub yang akan dipotong serta ‘diikatkan’ (ini bergantung pada kemudahan yang ada di hospital berkenaan). Prosedur ini memakan masa sekitar 30 minit.

* Kebaikan kaedah sterilisasi

Selepas prosedur, puan tidak perlu lagi mengamalkan mana-mana kaedah perancangan yang lain.

Aktiviti hubungan kelamin tidak terbantut serta tergendala, malah boleh dilakukan walaupun semasa hari-hari subur.

Kitaran haid juga tidak terganggu, tetapi sekiranya puan pernah mengamalkan penggunaan pil perancang keluarga, puan akan mendapati haid puan tidak lagi tetap serta jumlah darah haid mungkin tidak sedikit seperti masa-masa sebelum ini.

Selain itu, prosedur ini juga mungkin mengurangkan risiko kanser tertentu dan juga penyakit keradangan pinggul.

l Risiko

Mana-mana kaedah perancangan keluarga tetap ada kebarangkalian untuk mengandung, tetapi secara statistiknya, peluang itu adalah tipis.

Untuk kaedah sterilisasi ini, peratus kemungkinannya adalah satu dalam 100 untuk tempoh kitaran haid 10 tahun.

Perlu ditegaskan di sini, sekiranya puan tiba-tiba tidak datang haid untuk bulan tersebut, periksalah dengan ujian mengandung melalui air kencing kerana dikhuatiri berlakunya kandungan di luar rahim.

Doktor mungkin akan melakukan pemeriksaan ultrasound untuk kepastian. Di antara komplikasi-komplikasi lain yang mungkin dialami termasuklah:

* Pendarahan pada bahagian abdomen di mana pembedahan dilakukan.

* Pendarahan di dalam rongga abdomen.

* Jangkitan.

* Komplikasi dari pembiusan.

* Kecederaan pada usus dan juga pundi kencing.

* Kecederaan melecur elektrik pada kulit dan juga usus.

Komplikasi berkemungkinan meningkat sekiranya puan:

* Mempunyai penyakit kencing manis.

* Mempunyai sejarah pembedahan pada abdomen dan juga pinggul.

* Mempunyai penyakit paru-paru.

* Sejarah penyakit serta keradangan pada organ reproduksi.

* Mempunyai berat badan yang berlebihan mengikut umur serta ketinggian.

* Penjagaan susulan

Seperti mana-mana pembedahan, puan mungkin akan mengalami rungutan-rungutan seperti berikut:

* Ketidakselesaan ataupun sakit di bahagian pembedahan dan juga pada abdomen itu sendiri.

* Loya-loya serta mual dari ubat-ubat yang digunakan.

* Sakit pada hujung bahu.

* Rasa tidak selesa di dalam tekak, mungkin juga serak (ini sekiranya pembiusan menyeluruh digunakan).

* Kekejangan pada otot-otot.

* Rasa tidak selesa badan dan letih.

* Pening-pening lalat.

Biasanya rungutan ini akan hilang selepas 24 hingga 72 jam. Sebab itulah puan akan dibekalkan dengan ubat penahan sakit di dalam wad dan juga untuk kegunaan di rumah selepas keluar wad.

Pastikan tempat luka itu dicuci bersih dan dibiarkan kering. Sekiranya puan curiga akan proses penyembuhan pada luka pembedahan tersebut, segeralah berjumpa doktor.

Aktiviti harian boleh diteruskan seperti biasa. Kembali berjumpa doktor yang merawat mengikut arahan untuk pemeriksaan susulan.

Puan juga masih memerlukan pemeriksaan berkala lain seperti pemeriksaan payudara, ujian saringan ‘pap smear’ dan sebagainya.

Yang pastinya, hubungan kelamin akan lebih berwaja sebab puan tidak lagi perlu runsing serta takut akan mengandung secara tidak sengaja.

0 comments: