Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27.4.08

Kecederaan panahan petir


SERING kita mendengar berita manusia cedera atau mati akibat dipanah petir. Walaupun kematian akibat panahan petir jarang berlaku, ia merupakan punca kematian akibat cuaca yang paling banyak berlaku selain daripada banjir.

Di Amerika Syarikat (AS), dilaporkan berlaku 3,000 kematian setahun akibat serangan jantung yang berkaitan dengan panahan petir. Kebanyakan kes orang terkena panahan petir berlaku di luar bangunan, semasa melakukan aktiviti sukan/rekreasi (memancing, berenang, bersukan padang, bermain golf) atau bekerja (pembinaan, pertanian).

Kecederaan akibat panahan petir berlaku dengan beberapa cara:

1. Panahan secara langsung (Direct Strike), tiga hingga lima peratus.

2. Panahan sentuhan (Contact strike), satu hingga dua peratus (seseorang yang menyentuh sesuatu objek yang terkena panahan petir seperti pokok, tiang bendera, tiang lampu jalan).

3. Serpihan (Side splash), 30 peratus (petir yang terkena pada sesuatu objek dan terpantul atau menyerpih ke bumi).

4. Panahan bumi (Ground Strike), 40 hingga 50 peratus (panahan petir ke permukaan bumi dan bergerak dalam lingkaran bulat dari pusat panahan sejauh 50 hingga 70 meter).

5. Petir bumi (Upward streamer) 20 hingga 25 peratus (semasa petir, caj elektrik bertenaga rendah dari permukaan bumi menjalar naik untuk bersambung dengan petir. Caj elektrik ini boleh mencederakan seseorang bila ia terkena walaupun caj ini belum bersambung dengan petir dari langit).

Kecederaan panah petih

Akibat terkena panahan petir seseorang boleh mengalami beberapa kecederaan, bergantung kepada cara mangsa dipanah petir.

Ianya boleh mengakibatkan kecederaan ringan, kecederaan parah dan juga kematian. Kadar kematian akibat panahan petir adalah antara lapan hingga 10 peratus.

Jantung berhenti berdenyut (cardiac arrest) semasa panahan petir menjadi antara punca utama kematian mangsa.

Kecederaan yang boleh berlaku termasuk:

1. Kecederaan pada jantung – cardiac arrest, arithimia, kerosakan alat bantu denyutan (pacemaker).

2. Kecederaan otak – hilang kesedaran, sawan, sakit kepala, perubahan personaliti, hilang tumpuan, pening, permasaalahan saraf seperti sakit dan kebas.

3. Kecederaan letupan (Blunt injury) – seseorang boleh terpelanting akibat letupan yang berlaku di kawasan panahan petir.

4. Kesan terbakar pada permukaan kulit. Kulit terbakar teruk (Deep burn) jarang berlaku (kurang lima peratus).

5. Kecederaan telinga – gegendang telinga koyak atau berdarah, sakit dan kurang pendengaran, vertigo.

6. Kecederaan mata – masalah penglihatan, katarak.

5. Cedera lain akibat kecederaan letupan - patah tulang, terkehel sendi, patah tulang tengkuk, retak tengkorak, paru-paru terkoyak, kecederaan dalam abdomen.

Risiko terkena panahan petir

Terdapat dua faktor utama yang meningkatkan risiko panahan petir iaitu

1. Ketinggian sesuatu objek dari permukaan bumi

2. Jarak seseorang dari objek yang terkena petir. Petir boleh menjalar antara 30 hingga 50 meter secara bulatan daripada objek yang dipanah.

Telefon bimbit, alat muzik mudah alih dan komputer riba tidak meningkatkan risiko dipanah petir.

Tetapi telefon talian tetap, alat elektrik rumah (komputer, alat permainan video yang wayarnya disambung ke TV) meningkatkan risiko dipanah petir.

Tiada tempat di kawasan luar rumah yang selamat dari panahan petir.

Apakah bentuk bantuan kecemasan yang perlu dilakukan untuk mangsa?

1. Jika ingin membantu, pastikan anda tidak berada dalam keadaan yang berbahaya.

2. Alihkan mangsa dari kawasan bahaya.

3. Jika mangsa tidak bernafas, tentukan sama ada mangsa masih mempunyai nadi. Jika tiada nadi, cuba berikan pertolongan CPR (resusitasi jantung dan paru-paru), sekiranya anda tahu.

Jika anda tidak tahu CPR, segera dapatkan pertolongan orang yang tahu dan pada masa yang sama dapatkan orang untuk memanggil ambulans ataupun bawa sendiri mangsa ke pusat perubatan atau hospital.

4. Mangsa perlu dibawa ke hospital untuk pemeriksaan lebih rapi untuk menentukan tahap kecederaan.

Rawatan di hospital

1. Doktor akan pastikan tahap kecederaan.

2. Mangsa akan menjalani pemeriksaan darah, imbasan sinar-X dada, leher dan tengkorak jika perlu.

3. Ujian EKG (jantung).

4. Mangsa mungkin perlukan CT scan otak dan abdomen untuk pastikan tahap kecederaan.

5. Rawatan khusus akan diberikan mengikut kecederaan yang mangsa alami.

Komplikasi

Disebabkan kecederaan panahan petir boleh mengakibatkan komplikasi tertunda, mangsa perlu mendapatkan rawatan susulan untuk mengelakkan:

* sawan,

* kerosakan otak

* kelumpuhan (paralysis)

* kerosakan mata (katarak)

* kerosakan telinga (hilang pendengaran)

* kesakitan saraf yang kronik

Pencegahan

1. Semasa waktu petir, elakkan daripada berada di kawasan luar atau kawasan terbuka. Bila kedengaran bunyi guruh, bermakna kita berada di dalam lingkungan kawasan panahan petir. Petir boleh bergerak antara 10 hingga 12 batu ke hadapan sebelum ribut sampai walaupun langit masih cerah.

2. Semasa ribut petir jangan berlindung di kawasan tinggi dan bawah objek yang tinggi seperti pokok atau pondok di atas bukit.

3. Jangan memegang atau membawa objek besi semasa ribut petir seperti payung, kayu golf, alat pancing ikan atau basikal. Jangan pakai topi keledar besi seperti topi keledar bola lisut.

4. Jika tiada tempat berlindung duduk mencangkung dan tutup telinga dengan tangan. Jika berkumpulan, pastikan jarak antara kita adalah 15 kaki dan semua duduk mencangkung.

5. Anda boleh berlindung dalam kenderaan seperti kereta, bas dan lori tetapi jangan sentuh bahagian besi kenderaan. Kenderaan golf (buggy) tidak selamat untuk perlindungan daripada panahan petir.

6. Jika dalam bangunan seperti rumah atau pejabat, tutup dan jauhi dari tingkap. Jangan mengguna telefon talian tetap atau alat elektrik, seperti komputer, melainkan jika ada alat pemisah petir (lightning arresster). Jangan menggunakan paip air kerana arus petir boleh menjalar melalui paip dan wayar dari luar ke dalam bangunan walaupun bila petir terkena di luar bangunan.

7. Tunggu selama 30 minit selepas petir yang terakhir sebelum keluar semula.

8. Petir lazimnya memanah di tempat yang sama sebanyak dua kali.

Anda dinasihatkan menghentikan semua aktiviti luar apabila mendengar guruh di langit. Jangan tunggu berlakunya panahan petir baru mahu tergesa-gesa lari mendapatkan perlindungan. Kebanyakan kecederaan boleh berlaku semasa ribut belum bermula.

Peningkatan jumlah mangsa panahan petir mungkin berlaku disebabkan perubahan iklim dunia akibat pencemaran dan pemanasan global.

Oleh itu, orang ramai perlu belajar menyesuaikan diri dengan perubahan iklim dunia dan mengambil langkah berjaga-jaga dengan ancaman bencana alam seperti banjir, tanah runtuh dan panahan kilat.

0 comments: