Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27.4.08

Menentang demam selesema

HIDUNG tersumbat, berhingus, bersin, batuk dan sakit tekak adalah antara simptom biasa untuk pesakit demam selesema biasa dan juga selesema (flu). Demam selesema biasa dan flu juga sukar untuk dibezakan memandangkan gejala yang dihadapi pesakit hampir sama.

Namun ada sedikit perbezaan antara keduanya dengan flu menyebabkan rasa lemah badan yang teruk dan juga sakit sendi sedangkan simptom tersebut tidak dialami pesakit demam selesema biasa. Flu disebabkan oleh virus influenza (jenis A atau B) sementara demam selesema biasa pula berpunca daripada jangkitan beberapa jenis virus dan dianggarkan terdapat lebih 200 jenis virus di seluruh dunia yang boleh menyebabkan demam selesema kepada manusia.

Kebarangkalian seseorang yang merantau atau melancong ke luar negara membawa pulang virus demam selesema juga tinggi kerana pasti terdapat jenis yang belum pernah menjangkiti rakyat negara ini. Jangkitan virus biasanya tampil dengan simptom hingus yang jernih tetapi warna hingus akan bertukar menjadi kekuningan atau hijau selepas pesakit mendapat jangkitan sekunder bakteria.

Jangkitan bakteria juga dikaitkan dengan kerosakan sistem badan yang lebih teruk, sehinggakan pesakit memerlukan rawatan tambahan dan mungkin juga perlu dimasukkan ke hospital. Jangkitan sama ada virus flu atau demam selesema juga boleh menyebabkan kesan berangkai yang akan menjejaskan kehidupan pesakit, keluarga dan produktiviti negara.

Jangkitan virus berkenaan boleh menyebabkan jangkitan hidung, tekak dan dada (paru-paru). Ini mungkin menyebabkan pesakit dimasukkan ke hospital jika keadaannya teruk, terutamanya bagi golongan kanak-kanak dan warga emas. Ini akan membawa kepada ibu bapa perlu memohon cuti dari bekerja untuk menjaga anak di hospital.

Kanak-kanak yang demam atau mudah menghidap demam selesema juga akan mudah ponteng sekolah atau menghadapi masalah dalam menumpukan perhatian dalam pelajaran.

Pada 1923, Erich Schaper dan Albert Brummer telah mencipta satu formulasi herba baru untuk menentang demam selesema dan flu, serta simptom-siptom yang dihidapi pesakit. Doktor di Jerman juga telah lebih 50 tahun memberikan preskripsi tablet tersebut kepada pesakit demam selesema dan flu.

Disokong oleh 20 ujian klinikal terhadap formulasi gabungan ekstrak tumbuh- tumbuhan, tablet boleh kunyah ini kini berada di pasaran Malaysia. Formulasi ini mengandungi bahan aktif herba Thujae occidentalis, Radix Baptisiae tinctoriae, Radix Echinaceae purpureae dan Radix Echinaceae pallidae.

Ia membantu meningkatkan keupayaan dan mengimbangkan sistem imuniti badan bagi mempercepatkan pemulihan atau mencegah daripada jangkitan virus demam selesema. Lebih penting lagi, dengan mempercepatkan pemulihan badan pesakit demam selesema atau flu, jangkitan sekunder bakteria yang teruk juga dapat dielakkan.

Tablet ini juga dikatakan dapat membantu masalah resdung yang dilihat banyak dihidapi mereka berbangsa Melayu. Mereka yang menghadapi masalah resdung boleh mencubanya dengan mengambil bilangan tablet yang ditetapkan mengikut usia (baik untuk dewasa atau kanak-kanak) sebaik sahaja hingus mulai keluar dari hidung.

Tablet ini juga berguna untuk penghidap demam selesema kronik yang mudah dan sering menghidap demam selesema atau hidung berair, selang beberapa hari atau bila terkena pendingin hawa. Golongan yang kuat merokok dan sering batuk-batuk juga boleh mencuba tablet ini bagi membantu mengurangkan gejala akibat merokok.

MencegahTablet herba ini juga boleh digunakan untuk mencegah dijangkiti virus demam selesema terutamanya dalam mengelakkan pesakit menjangkiti ahli keluarga lain. Individu yang gemar merantau atau melancong juga mengambil tablet ini sebelum bertolak ke luar negara bagi mengurangkan risiko jangkitan virus atau kesan akibat perubahan cuaca.

Orang ramai juga dapat mengurangkan risiko jangkitan virus yang dibawa masuk dari luar memandangkan terdapat lebih 200 jenis virus demam selesema, ada di antaranya belum pernah ditemui di negara ini. Namun, bagi flu yang tidak dapat dielakkan jangkitan virusnya, tablet ini mungkin dapat membantu mempercepatkan tempoh pemulihan dengan meningkatkan keupayaan sistem imuniti badan.

Tablet herba ini bagaimanapun bukanlah ubat ajaib yang dapat memulihkan penyakit dengan serta-merta dan mempunyai had dalam membantu pesakit menentang jangkitan virus. Peningkatan sistem imuniti dapat mengelakkan jangkitan sesetengah virus atau mempercepatkan pemulihan badan mengikut tahap kemampuan pertahanan badan pesakit individu.

0 comments: