Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

5.1.08

Milk thistle baik untuk nyah toksin



HATI adalah organ dalaman tubuh yang terbesar dan mempunyai pelbagai fungsi. Hati merembeskan hempedu, iaitu cecair yang penting untuk penghadaman; metabolisme protein, karbohidrat dan lemak, selain pelbagai fungsi lain. Penghadaman yang sempurna penting untuk memastikan kesihatan seperti penyerapan nutrien daripada makanan, selain mengurangkan risiko sembelit, cirit-birit, kembung perut, loya, muntah, kurang selera makan, pedih ulu hati dan kesakitan pada abdomen.

Penghadaman adalah proses yang mana makanan dan minuman dipecahkan kepada molekul nutrien yang lebih kecil untuk membolehkan ia digunakan untuk membina dan menyuburkan sel dan memberi tenaga serta pelbagai fungsi lain. Ia turut membabitkan proses yang kompleks serta pelbagai kelenjar sistem penghadaman, yang mana mereka menghasilkan jus untuk memecahkan makanan dan hormon yang membantu mengawal proses berkenaan.

Tidak dapat dinafikan hati turut berperanan penting dalam melancarkan sistem penghadaman dengan menghasil hempedu untuk pemecahan lemak untuk penghadaman. Ketidaksempurnaan sistem penghadaman akan menimbulkan pelbagai ketidakselesaan seperti sembelit.


Herba seperti Dandelion adalah antara herba yang turut membantu memperbaiki penghadaman, mempermudahkan penyingkiran serta melegakan sembelit melalui beberapa cara seperti merangsang saliva dan jus gastrik, merangsang penghasilan hempedu serta mempertingkatkan alirannya ke usus. Ia turut mempunyai kesan laksatif yang bermanfaat untuk menggalak pergerakan usus secara normal serta melegakan sembelit.

Pendedahan berterusan kepada pencemaran seperti persekitaran, tekanan dan pemakanan yang tidak sihat meningkatkan risiko kehadiran radikal bebas yang merosakkan dan melemahkan sistem pertahanan tubuh.

Pengambilan milk thistle mungkin membantu anda dalam memperbaiki fungsi usus dengan mempertingkatkan keupayaan hati untuk membersih dan menyingkirkan toksin.

Banyak kajian yang menjelaskan bagaimana silymarin mempertingkatkan proses penyingkiran toksik. Bahan berkenaan didapati membantu mencegah penyusutan glutasi. Glutasi penting dalam mengikat toksin larut lemak (seperti logam berat, pelarut dan racun serangga) dan menukarkannya kepada kompaun yang sedia untuk disingkirkan melalui buah pinggang.

Kandungan flavonoid dalam milk thistle juga menambah kesan tindakan antioksida dan meningkatkan keupayaan menyahtoksik badan. Silymarin juga melindungi membran sel hati daripada toksin berbahaya. Namun, apa yang paling menarik mengenainya adalah keupayaan flavonoid dalam merangsang keupayaan hati untuk memulih dengan sendiri.

Bagi mereka yang mengalami masalah peningkatan tahap kolesterol tentunya turut mendapat manfaat apabila mengambil gabungan kedua-dua herba ini. Ini kerana banyak kajian yang membuktikan milk thistle membantu merendahkan kolesterol dan mungkin memperbaiki kolesterol bermanfaat (HDL).

Herba itu bukan saja mencegah penyumbatan atau pembentukan plak pada arteri, tetapi juga merendahkan risiko pembentukan batu hempedu.

Banyak kajian klinikal mengenai milk thistle direkodkan dalam keberkesanannya menangani masalah yang berkaitan dengan gangguan hati. Bagi mereka yang sedang mengambil ubat untuk tempoh yang lama juga mungkin mendapat manfaat dengan pengambilan gabungan Milk thistle dan Dandelion.

Sekiranya anda sering mengalami gejala ketidakhadaman, anda sebaiknya:

  • Elakkan pengambilan kafein, produk tenusu, makanan bergoreng dan minuman berkarbonat.
  • Tingkatkan makanan yang tinggi dengan kandungan fiber seperti bijirin penuh dan sayuran berdaun hijau.
  • Elakkan daripada berbaring sebaik saja selepas makan serta elakkan daripada mengambil makanan sekitar tiga jam sebelum tidur.
  • Senaman ringan juga bermanfaat dalam memperbaiki masalah ketidakhadaman.
  • Mengamalkan pengambilan probiotik yang membantu menyeimbangkan mikroflora usus.


Untuk maklumat lanjut mengenai kesihatan, sila hubungi Penasihat Kesihatan Pelanggan BiO-LiFE di talian 03-7728 7407, Sarawak: 082-241820, Sabah: 088-230148 (9 pagi hingga 6 petang) atau e-mel kami di health@biolife.com.my.

0 comments: