Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

5.1.08

Akar, buah sintok pengganti syampu


Oleh Siti Nur Almizan Aripin

SESIAPA yang gemarkan aktiviti lasak di hutan pasti pernah melihat batang pokok yang memanjat digelar akar sintok atau di Pantai Timur, dipanggil akar beluru. Malah, batang akar ini mengeluarkan air yang boleh diminum jika terputus bekalan minuman ketika mendaki gunung di kawasan habitatnya iaitu di hutan hujan tropika.

Akar sintok ini walaupun kelihatan seperti tidak berguna namun sebenarnya ia mempunyai seribu satu khasiat yang boleh dimanfaatkan untuk kecantikan kaum wanita.

Kebaikan


Pokok sintok membiak melalui biji benih, buahnya yang matang berwarna hitam boleh digunakan sebagai pengganti syampu. Malah, ada yang mengatakan buih daripada akar pokok itu boleh menangani masalah kelemumur. Syampu daripada bahan semula jadi ini juga boleh membuatkan mahkota anda kelihatan hitam berkilat.

Caranya, ketuk batang akar berkenaan sehingga leper dan siatkan di dalam air. Ia akan mengeluarkan buih yang boleh digunakan untuk syampu dan kulitnya bertindak sebagai pembersih dengan menyentalnya pada tubuh ketika mandi.

Selain berguna untuk menghilangkan kotoran dan daki, ia juga membuatkan badan menjadi wangi dan menyegarkan. Oleh kerana sifatnya yang menyegarkan, ramai pengamal perubatan tradisional menggunakan akar sintok dalam campuran mandian rawatan untuk mengembalikan kecergasan selain memulihkan semangat.

Dalam masyarakat Melayu tradisional, akar sintok diamalkan kalangan wanita untuk dibuat mandi selepas suci daripada haid. Ia dipercayai dapat membantu mengembalikan kecergasan selain mengharumkan badan.

Akar ini juga dipercayai mampu merawat penyakit sifilis dengan cara meminum air rebusan akarnya. Ia juga boleh digunakan untuk merawat gigitan haiwan dan serangga berbisa serta meredakan sedu dan merawat buang air besar berdarah.

Ramuan Pilis

Tahukah anda, akar sintok ini juga salah satu bahan yang digunakan untuk membuat pilis (bersama campuran akar tinggal dan kapulaga) yang disapukan pada dahi ibu selepas bersalin bagi mengelakkan pening kepala dan angin meroyan.

1 comments:

Dr Ayam said...

Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan akar sintok sila hubungi ditalian 0194166714 atau E mail:cicovet@gmail.com