Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

28.5.09

Penemuan Kesihatan


MANDI peluntur dan morning sickness ada kebaikannya? Ikuti ruangan Penemuan hari ini untuk jawapannya.

Mandi peluntur pulihkan ekzema

PELUNTUR pakaian yang dicairkan pada paras tertentu menjadi kaedah rawatan paling mudah, murah dan selamat bagi penyakit ekzema di kalangan kanak-kanak.




Sepasukan penyelidik penyakit kulit dari Sekolah Perubatan Universiti Northwestern, Chicago, membuktikan penggunaan setengah penutup peluntur yang dicampur ke dalam tab mandi standard mampu memulihkan penyakit tersebut sebanyak lima kali ganda berbanding rawatan biasa dengan pemantauan doktor.

EKSTRA: Menurut kajian Dr. Raynard Kington dari Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika Syarikat (AS), perubahan dalam gen memberi impak yang cukup besar dalam perkembangan autisme pada diri seseorang, termasuk sel otak.

Kod bar DNA halang jangkitan

KETUA penyelidik dari Universiti Ghana, Profesor Daniel Boakye mendedahkan terdapatnya jalinan DNA yang bertindak sebagai cap jari untuk mengenal pasti dan seterusnya menghalang penyebaran penyakit bawaan nyamuk seperti lymphatic filariasis atau untut.




EKSTRA: Saintis mendakwa berjaya mencipta cip mikro bagi mengesan penyakit malaria dalam tempoh beberapa minit dengan meletakkan sampel darah di atas cip mikro tersebut.

Bahaya pembersih pengilat kuku

PENTADBIRAN Makanan dan Ubatan Amerika Syarikat (FDA) mendapati sesetengah pembersih pengilat kuku boleh menyebabkan ruapan kimia dan kini ditarik semula dari pasaran. Produk kecantikan ini yang tidak menepati piawaian kesihatan mengundang bahaya pada jari seperti kelecuran.




EKTRA: Ubatan Procrit dan Aranesp bagi merawat pesakit kanser serta melawan kepenatan akibat anemia dikatakan boleh mengakibatkan darah beku yang serius serta kematian.

Morning sickness jadikan bayi lebih pintar

BAYI yang dilahirkan oleh ibu yang mengalami alahan pagi atau morning sickness berkembang menjadi kanak-kanak lebih pintar berbanding ibu yang tidak mengalami muntah atau loya.




Kajian Pengarah Program Ibu Berisiko di Hospital bagi Kanak-Kanak Sakit, Toronto, Dr. Gideon Koren mendapati pencapaian dan perkembangan bayi yang ibunya tidak mengalami morning sickness adalah lebih perlahan.

EKSTRA: Menurut Journal of Pediatrics, loya dan muntah ketika hamil merupakan petanda kandungan yang sihat serta mengurangkan risiko keguguran.

0 comments: