Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

21.3.11

Sakit orang muda


Oleh Suzan Ahmad

Makin ramai hidap diabetes perosak ginjal pada usia awal

KITA tidak menyedari bahawa penyakit buah pinggang dan penyakit jantung saling berkaitan. Jika seseorang disahkan menghidap penyakit buah pinggang, risiko pesakit itu menghidap penyakit jantung adalah tinggi jika ia tidak dikawal.

Menyedari betapa kesedaran terhadap kesihatan ginjal dan jantung masih sangat rendah berbanding jumlah kematiannya yang semakin meningkat setiap tahun, sambutan Hari Ginjal Sedunia disambut 10 Mac setiap tahun. Dan Sabtu lalu, Jabatan Nefrologi Hospital Kuala Lumpur (HKL) mengadakan sambutan bagi menghebahkan kepentingan program tahun ini yang bertemakan ‘Lindungi Buah Pinggang Anda, Selamatkan Jantung Anda.’

Ditanya perkembangan semasa penyakit berkaitan ginjal itu, Ketua jabatan itu, Datuk Dr Ghazali Ahmad, berkata kajian di peringkat kebangsaan mendapati lebih ramai menghidap diabetes dan darah tinggi berbanding penyakit ginjal atau buah pinggang.

Mengikut kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pula, penyakit yang tidak berjangkit akan bertambah seiring peningkatan kualiti hidup dan ekonomi sesebuah negara.

“Di negara maju kebanyakan penduduknya mati akibat sakit jantung, strok, diabetes, tekanan darah tinggi, kolesterol, obesiti dan sindrom metabolik. Negara maju mengenal pasti masalah ini dan mengambil langkah pencegahan dari segi menukar gaya hidup masyarakat mereka dengan pendedahan kepada unsur-unsur penjagaan kesihatan dengan insentif kesihatan tertentu supaya mereka tidak mendapat penyakit itu atau jika sebaliknya, ia boleh dikawal.

“Amalan ini menunjukkan trend peningkatan penyakit berkurangan dan ada juga yang menunjukkan kestabilan. Masalahnya, bagi negara yang baru mahu mencapai tahap maju seperti Malaysia, trendnya meningkat dan kadar pertumbuhan di Asia Pasifik misalnya sangat membimbangkan.
“Sebagai contoh diabetes, bukan saja jumlah pesakit meningkat tetapi usia pesakitnya lebih muda berbanding rantau lain.

“Di negara lain, diabetes biasanya dijangkiti pada usia 40 hingga 50 tahun tapi di negara ini usia baru 20 hingga 30 tahun, sudah dijangkiti diabetes jenis 2. Jika fakta ini disatukan dengan peningkatan jumlah pesakit diabetes, bukankah ia akan menjadi satu maklumat yang sangat menggerunkan kepada masyarakat, ketua masyarakat, mereka yang membelanjakan wang kepada kesihatan dan memberi rawatan kepada masyarakat,” katanya.

Dr Ghazali berkata, kemajuan dalam kemudahan kesihatan seperti pelbagai jenis mesin haemodialisis dan ubat-ubatan menyaksikan ramai pesakit dapat hidup lebih lama namun kos makin meningkat.

“Jika agenda begini diteruskan, anda boleh bayangkan sebuah negara yang lama kelamaan akan mengalami krisis sosio ekonomi dan keduanya walaupun negara mampu membelanjakan berbilion ringgit, tetapi bayangkan kualiti hidup mereka.”

Katanya, selama ini masyarakat mungkin tidak faham dan tak tahu bahawa penyebab utama penyakit buah pinggang adalah jantung dan kardiovaskular di mana 50 peratus mengalami kegagalan jantung, sakit jantung koronari atau mati mengejut.

Risiko mendapat komplikasi itu jika dibanding dengan tekanan darah tinggi, mencecah lebih 100 kali ganda. Malah, ramai yang di tahap 4 dan 5 sakit buah pinggang, mati tiba-tiba akibat sakit jantung. Dan di sijil kematian, puncanya tertulis sakit jantung.

“Sakit buah pinggang tidak timbul langsung, oleh itu dalam usaha mencegah sakit jantung kita perlu cegah sakit buah pinggang dengan mengenali buah pinggang. Cara terbaik adalah kembali beberapa langkah ke belakang iaitu mencegah lebih baik dari merawat. Bukan saja mencegah sakit buah pinggang tetapi cegah juga penyakit yang menyebabkan penyakit buah pinggang seperti diabetes, darah tinggi dan obesiti,” katanya.


·Kerajaan belanjakan lebih RM33,000 untuk rawatan hemodialisis bagi seorang pesakit (tidak termasuk ubat-ubatan).

·Majoriti penerima rawatan haemodialisis adalah 55-65 tahun.

·Sebanyak 58 peratus penerima rawatan hemodialisis adalah pesakit diabetes.

·Seramai 24,000 pesakit ginjal di Malaysia yang mana 2,000 menunggu pembedahan pemindahan organ.

1 comments:

All Thing Viral said...

sakit orang muda? adoi...kenapalah manusia semakin tak tahan penyakit ni. orang dulu2 panjang umur pula walaupun serba kekurangan

Kesihatan dan Badan Kita