Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

6.12.09

Coklat tenaga batin


Usahawan Azian Razak telah menghasilkan coklat gamat yang mempunyai fungsi afrodisiak. Berita buruknya, gamat semakin sukar ditemui di negara ini.


AZIAN mengambil masa selama empat bulan sebelum dapat mengkomersialkan coklat gamat.


COKLAT gamat sebagai hadiah perkahwinan? Kedengaran seperti janggal, namun fakta tersebut mungkin menggembirakan kaum lelaki.

Seperti tongkat ali, gamat juga diketahui mempunyai khasiat yang berkaitan dengan daya ketahanan seksual - sesuatu yang amat sensitif bagi golongan Adam.

Jika sebelum ini gamat sering hadir dalam bentuk pil dan minuman, kini ia boleh dinikmati dalam bentuk coklat pula.

Apa yang menarik, ia bukan dicetuskan daripada pemikiran lelaki tetapi seorang wanita bernama Azian Razak, 30.

Cerita bermula dengan obses Azian menjual secara sambilan produk coklat semasa menjadi pembantu penyelidik di bahagian teknologi makanan, Universiti Putra Malaysia (UPM) di Serdang, Selangor.

Minatnya bukan sekadar menjual coklat tetapi berusaha memperkenalkan produk baru berkaitan coklat.

"Di UPM, rakan saya membuat kajian mengenai gamat. Jadi saya terfikir kenapa coklat dan gamat tidak boleh digabungkan menjadi coklat gamat.

"Produk coklat diminati ramai orang manakala gamat telah terbukti banyak kelebihan seperti mampu mempercepatkan penyembuhan luka luaran dan dalaman, mengurangkan rasa sakit sendi, badan dan lengoh otot, menghindari masalah alahan dan lelah, melawan radang dan meredakan bengkak, selain melancarkan pengaliran darah dan menguatkan tenaga batin, " ujar Azian yang pada masa sama melanjutkan pengajian di peringkat sarjana di universiti itu.

Namun, bukan mudah untuk menghasilkan coklat gamat. Azian terpaksa mengambil masa selama empat bulan untuk mendapatkan resipi terbaik dan melakukan beratus-ratus kali percubaan.

"Pelbagai faktor juga perlu diambil kira terutama stigma orang ramai terhadap gamat seperti bau, tekstur dan ciri fizikalnya," ujarnya yang meminati coklat sejak kecil.

Tambah beliau: "Ironinya bagi orang Eropah, mereka tidak kisah kerana mereka kurang mengenali gamat.

"Masyarakat Asia Tenggara sukar sedikit memandangkan gamat dekat dengan kehidupan mereka.

"Tetapi dengan rasa yang diperbaharui serta penggunaan ekstrak gamat emas pada kadar lima peratus sahaja, produk coklat gamat nampaknya semakin digemari," tutur Azian.

Hasil penat lelah Azian itu berbaloi kerana sejak coklat gamat beliau diperkenalkan lebih setahun lalu, ia mendapat sambutan yang cukup mengalakkan.

Selain itu, Azian turut menjual kira-kira 20 jenis coklat lain, antaranya roasted almond, hazelnut dan coklat untuk pesakit diabetes menerusi syarikat beliau, Zyraz Technology Sdn. Bhd.

Menurut Azian, beliau memperoleh stok gamat emas mentah daripada pengedar hidupan itu di Terengganu.

"Bagi empat biji gamat seberat 50 gram, ia dijual pada harga RM8," ujar beliau.

Pulau gamat


PERUSAHAAN minyak gamat sangat sinonim dengan Langkawi.


Menyentuh tentang khasiat gamat, Dr. Syid Ayob Syid Mustafa Al-Qudri, pengasas sebuah syarikat jualan langsung, Gamat Emas Sdn. Bhd. memberitahu, pekara itu telah diketahui penduduk dunia sejak 200 tahun lalu.

"Gamat sebenarnya sudah lama digunakan oleh penduduk asal Pulau Langkawi, Pulau Pangkor, Pulau Redang dan juga Sabah yang bekerja sebagai nelayan.

"Ia juga merupakan salah satu punca pendapatan dan juga sumber perubatan," katanya yang menganggap gamat emas sebagai spesies terbaik hidupan itu.

Menurut Syid Ayob, syarikatnya mendapat bekalan gamat daripada nelayan di Pulau Pangkor.

"Gamat di perairan pulau itu boleh mencecah berat tiga kilogram seekor. Harga seekor gamat ialah RM4," beritahunya yang kini menghasilkan 25 jenis produk ekstrak gamat termasuk produk berkaitan kecantikan, kesihatan dan minuman.

Bagaimanapun, Syid Ayob meluahkan kebimbangan tentang bekalan gamat yang semakin berkurangan disebabkan pencemaran laut selain faktor perubahan iklim.

"Justeru, saya bercadang untuk mewujudkan sebuah pulau gamat di Pulau Pangkor.

"Caranya mudah iaitu hanya letakkan anak gamat di laut dan kita biarkan ia membesar untuk tempoh tertentu secara semula jadi sebelum diambil semula," jelasnya.

Pengurus Gamat Nusantara Maju Enterprise (Gamat Nusantara), Muhammad Yahaya, pula memberitahu, beliau tidak menghadapi masalah mendapatkan stok gamat untuk pengeluaran produk syarikat beliau.

"Tidak wujud masalah kepupusan gamat. Stok gamat syarikat saya diperoleh dari pembekal di Thailand iaitu jenis gamat emas dalam kuantiti 100 hingga 200 kilogram gamat kering dan hidup.

"Saya tidak mengambil bekalan dari sumber tempatan kerana harga gamat di Thailand lebih murah," bicaranya yang terkenal sebagai pengeluar minyak gamat di Langkawi.

Tambahnya: "Bekalan gamat tersebut cukup untuk digunakan sebagai bahan bagi menghasilkan produk berasaskan gamat untuk tempoh satu hingga dua tahun."

0 comments: