Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

6.12.09

Rawatan kanser lebih cepat



REKOD akan tercipta pada hari esok apabila Pusat Perubatan Prince Court Kuala Lumpur menjadi yang pertama melancarkan mesin TomoTherapy di negara ini.


SETELAH lebih 80 tahun terapi radiasi digunakan dalam merawat kanser dengan pelbagai kekangan seperti kesan radiasi pada sel yang sihat dan ketepatan pancaran radiasi, kini teknologi terbaru dalam bidang onkologi terbukti mampu mengatasi isu tersebut.

Terima kasih pada mesin rawatan TomoTherapy yang telah digunakan di dunia sejak tahun 2003.

"Ia seumpama mesin imbasan CT. Di samping mendapatkan diagnosis keadaan sel kanser secara 360 darjah, rawatan radioterapi turut diberikan pada masa yang sama.

"Jadi, dos radiasi yang diberikan pada sel kanser lebih tepat termasuk kawasan yang diliputi kanser," jelas Jururunding Perubatan dan Onkologi Radiasi, Pusat Perubatan Prince Court, Dr. G. Selvaratnam.

Pusat perubatan itu merupakan yang pertama menggunakan mesin itu di negara ini dan akan dilancarkan secara rasmi esok.

Berbanding mesin rawatan konservatif, mesin ini bukan sahaja boleh dilaraskan dos radiasinya malah mengikut saiz kanser.

Dengan penyelarasan tersebut, dos dapat diberikan pada kawasan kanser dengan lebih tepat tanpa menjejaskan sel tisu di kawasan lain termasuk organ tubuh lain seperti mata dan otak.

"Rawatan yang diberikan juga meliputi pelbagai jenis kanser. Kalau sebelum ini rawatan terapi radiasi pada pesakit kanser berulang boleh meningkatkan risiko dan tidak boleh dilakukan dalam tempoh tertentu, dengan TomoTherapy, ia boleh dilakukan," ujarnya.

Lebih menarik, tempoh pancaran radiasi yang perlu dilalui pesakit hanya mengambil masa selama lima hingga tujuh minit.

Di samping itu, tempoh ulangan rawatan juga cukup pendek iaitu selama empat hingga lima minggu berbanding tempoh sehingga lapan minggu dengan mesin yang biasa digunakan sebelum ini.

"Ini terbukti apabila pesakit kanser prostat hanya mengambil masa rawatan selama lima minggu dan sel kansernya semakin mengecil," kata Selvaratnam.

Menurutnya, kebaikan paling utama penggunaan mesin rawatan ini ialah ia berjaya mengurangkan kesan sampingan selepas rawatan.

"Tiada lagi aduan mengenai sakit pada bahagian belakang serta pengalaman muntah serta dehidrasi yang teruk," jelasnya.

Dalam pada itu, mesin radiasi terbaru ini juga cukup berkesan dalam rawatan yang melibatkan tulang sum-sum seperti leukemia.

Mesin ini akan membantu mematikan sel kanser yang terdapat pada tulang sum-sum dan seterusnya membolehkan pemindahan sum-sum tulang dilakukan. - SHANIKA ABDULLATIB

0 comments: