Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

6.12.09

Profesor ternak gamat



RIDZWAN sudah 26 tahun mengkaji serba-serbi mengenai gamat.


TIMBALAN Pengarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Cawangan Kuantan, Pahang, Prof. Ridzwan Hashim merupakan antara pakar biologi perubatan negara ini yang membuat penyelidikan tentang timun laut dan gamat sejak awal tahun 1983 lagi.

Penemuan gamat emas (Stichopus hermanii) iaitu antara spesies terbaik gamat, adalah hasil usaha beliau ketika ditugaskan sebagai Ketua Unit Sains Marin di Fakulti Sains dan Sumber Alam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Kampus Sabah.

Prof. begitu obses dengan gamat. Kenapa?

Semasa membuat penyelidikan di Sabah, saya dapati banyak sumber laut diguna pakai sama ada sebagai makanan, hiasan, sumber ubatan atau kerana kepercayaan semata-mata.

Antara sumber ini ialah bat atau balat iaitu nama umum tempatan bagi timun laut di Sabah manakala di Semenanjung disebut gamat.

Haiwan inveterbrata ini sering dijual di tamu (pasar minggu) Sabah secara kecil-kecilan dalam bentuk basah. Bagaimanapun, kebanyakan timun laut dieksport selepas melalui beberapa proses termasuk direbus dan dikeringkan.

Bentuk badan haiwan itu yang seperti timun membuatkan saya tertarik untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut termasuk terpaksa tinggal dengan beberapa kaum etnik termasuk di dalam perahu kaum Bajau dan Suluk.

Sebab itulah sering saya temui sebutan nama-nama timun laut yang berbeza mengikut spesies di kalangan penduduk tempatan.

Apakah perbezaan gamat dan timun laut?

Majoriti masyarakat negara ini keliru apabila menganggap timun laut dan gamat ialah haiwan yang sama.

Sebenarnya gamat adalah timun laut dan tidak semua timun laut itu merupakan gamat. Sifat pembiakan timun laut berbeza. Ada yang membiak secara seksual, aseksual, fusion dan autotomi.


GAMAT boleh mencecah satu meter panjang.


Lazimnya timun laut mempunyai habitat. Sesetengahnya mendiami kawasan berlumpur, rumpai laut, berpasir dan berbatu karang. Pencapaian tumbesaran sesetengah spesies adalah hingga tiga kilogram dan sebahagiannya memanjang sehingga satu meter.

Kebanyakan penduduk di pesisiran pantai makan timun laut secara mentah atau membuat kerabu atau masakan sup.

Rasanya kadang-kadang seperti sotong rendam. Kalau dicampur dalam stimbot, kita tidak sedar telah memakannya.

Prof. diiktiraf Malaysia Book of Records (MBOR) sebagai orang pertama menternak gamat di Malaysia. Sukarkah untuk melakukannya?

Terdapat lebih kurang 50 spesies timun laut dan tujuh jenis gamat dikenal pasti berada di perairan Malaysia. Hanya beberapa spesies timun laut setakat ini telah dikaji berpotensi sebagai sumber ubat-ubatan.

Sebenarnya, dari sudut pembiakan dan penternakan gamat, belum ada di Malaysia. Jika ada pun cuma berasaskan projek yang saya lakukan pada awal tahun 1980-an.

Namun, pihak MOSTI (Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi) baru-baru ini telah meluluskan geran Techno-Fund dengan saya dilantik sebagai ketua penyelidik.

Timun laut mungkin diternak di beberapa negara seperti China, Indonesia dan Jepun.

Saya percaya gamat boleh diternak dan ternakan ini pernah saya buat di pantai Karambunai, Sabah dan Pulau Pangkor, Perak.

Kaedah menternaknya memerlukan keadaan laut yang tidak tercemar selain kadar kemasinan yang sesuai.

0 comments: