Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

8.4.09

Bukan setakat menggeletar


Keadaan menggeletar pesakit Parkinson boleh hilang setelah mendapat bantuan ubat-ubatan serta pembedahan.







“TERUS TERANG saya katakan, stigma masyarakat membuatkan kami pesakit Parkinson ‘mati’ sebelum masanya,” luah Niamat Ali Raukee, 68.

Bercerita lanjut, insiden diketawakan, dipandang sebagai objek pelik serta diperlekehkan sudah menjadi asam garam kehidupan Niamat dan pesakit Parkinson yang lain.

Malah, semenjak disahkan menghidap penyakit pergerakan dan rangsangan otot itu kira-kira 14 tahun lalu, terlalu banyak insiden yang membuatkan beliau berasa lebih selesa duduk di rumah sahaja.

“Saya pernah diketawakan kerana meminta tolong bangunkan saya dari kerusi ketika hendak membayar bil. Orang itu anggap saya berpura-pura,” katanya.

Walaupun Niamat mengambil ubat-ubatan sebanyak tujuh kali sehari, fenomena ‘baik sekejap’ membuatkan beliau hanya mampu berjalan sempurna selama dua jam selepas mengambil ubat.

“Anggapan yang pesakit Parkinson ini selalu menggeletar tangan tidak tepat. Tangan saya menggeletar pada waktu tertentu sahaja.

“Masalah utamanya ialah apabila kita tidak mampu menggerakkan tubuh. Itulah yang orang ramai tidak faham,” katanya.

Nyata, melihat keadaan Naimat ketika diwawancara, tiada langsung tanda yang beliau menghidap penyakit yang sering dikaitkan dengan warga emas itu.

Bekas guru ini juga memberitahu, agak sukar pada mulanya untuk beliau menerima hakikat dirinya menghidap Parkinson. Hanya selepas menjalani diagnosis di beberapa buah hospital barulah beliau dapat menerima kenyataan.

“Hingga kini, masih ada rakan yang tidak percaya saya mengalaminya kerana pada zahir semuanya kelihatan sempurna.

“Namun sebenarnya ia sangat menakutkan. Segalanya bermula dengan kesukaran menggerakkan kaki kiri beberapa tahun lalu dan kini, saya disahkan menghidap Parkinson,” katanya.

Pakar Runding Neuro dari Pusat Perubatan Pantai Cheras, Dr. Chew Nee Kong menjelaskan, penyakit misteri ini sering disalah anggap oleh masyarakat.


NIAMAT cekal menjalani hidup sebagai pesakit Parkinson.


“Paling utama, ramai mengaitkan ia dengan keadaan tangan serta tubuh yang menggeletar. Hakikatnya, ia bergantung kepada pesakit dan cuma 30 peratus pesakit akan menunjukkan simptom ini,” katanya.

Menurut Nee Kong, keadaan menggeletar ini boleh hilang setelah beberapa tahun mengambil ubat-ubatan serta menjalani pembedahan.

Jelas beliau, penyakit ini juga boleh muncul tanpa simptom yang melibatkan saraf motor. Dan sememangnya simptom menggeletar adalah cara paling mudah untuk kita mengetahui seseorang mengalaminya atau tidak.

Namun, menurut Nee Kong, ia bukanlah simptom utama. Adakalanya ia hanya muncul pada peringkat tertentu, malah selepas beberapa tahun.


TANGAN menggeletar merupakan simptom paling mudah penyakit Parkinson.


Tegasnya, kini penyakit ini dikategorikan sebagai penyakit neuro-psikiatri kerana ia turut membabitkan gangguan emosi di samping pergerakan pesakit.

“Mengasingkan diri, malu serta tiada keyakinan diri seolah-olah menjadi pakej kepada penyakit ini. Justeru, di samping merawat simptom, terapi dan kaunseling juga diberikan,” ujarnya.

0 comments: