Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

8.4.09

Penemuan


RUANGAN Penemuan minggu ini akan membawa kepada anda fakta-fakta saintifik mengenai pijat, peti sejuk, insomnia dan seks lelaki lembam.

Pijat tidak berbahaya

JEROME GODDARD, pakar entomologi dari Universiti Mississippi membuktikan bahawa isu serangga katil atau pijat memuncak apabila laporan kepada jabatan kesihatan dan tindakan undang-undang terhadap hotel-hotel di Amerika Syarikat meningkat.




Malah, ramai yang tidak sedar digigit serangga itu dan tidak menunjukkan sebarang reaksi. Tetapi sesetengah lagi membengkak dan gatal di tempat gigitan. Ada juga yang memberi reaksi alergi seperti serangan asma.

Jelasnya, kehadiran serangga ini tiada kaitan dengan kebersihan atau sanitasi. Ia adalah berkenaan pergerakan manusia.

EKSTRA: Pijat paling aktif menjelang subuh atau beberapa jam sebelum matahari terbit. Ia memanjat dinding ke siling dan melompat ke bawah setelah mengesan kehadiran gelombang haba dan gas karbon dioksida.

Peti sejuk bukan penyelamat

RAMAI konsumer yang tidak faham bahawa menyimpan makanan di dalam peti sejuk hanya melambatkan pertumbuhan bakteria, bukan membunuhnya, menurut Janet B. Anderson, profesor klinikal nutrisi dan sains pemakanan di Universiti Utah, Amerika Syarikat.




Antara langkah untuk memastikan keselamatan bekalan makanan anda ialah dengan mengawasi tarikh pembelian dan bila bekas makanan itu dibuka.

Berikan juga perhatian kepada tempoh penyimpanan yang disarankan iaitu di bawah 4.4 darjah Celsius. Lebih tinggi daripada itu, peti sejuk itu akan menjadi tempat pembiakan bakteria.

EKSTRA: Peti sejuk membenarkan isi rumah menikmati sayuran dan buah-buahan segar ketika makan tanpa perlu memiliki taman atau kebun.

Insomnia kurang selera makan

MEREKA yang menghadapi masalah gangguan tidur merembeskan 30 peratus lebih rendah hormon ghrelin yang dikatakan mempunyai hubung kait dengan kawalan selera makan.




Penemuan yang dilaporkan dalam Psychoneuroendocrinology, membuktikan bahawa hormon tersebut berkait secara spesifik dengan metabolisma tenaga dan selera makan boleh dipengaruhi tidur yang sedikit, menurut Dr. Sarosh J. Motivala, dari Universiti California Los Angeles.

EKSTRA: Insomnia adalah perkara biasa dalam kalangan mereka yang kehilangan insan tersayang.

Seks lelaki lembam tidak selamat

LELAKI dewasa yang bermasalah dalam pembelajaran sering terjebak dalam hubungan seks yang tidak selamat walaupun mereka memahani risiko tersebut.




Dr. Evan Yacoub, dari Springfield Hospital di London memberitahu, pendidikan sahaja tidak memadai bagi menyekat penyebaran penyakit berkaitan seks walaupun mereka tahu apa itu Aids, siflis dan sebagainya.

EKSTRA: Kemerosotan mental bukan saja melibatkan golongan warga emas malah mereka yang masih muda, menurut Timothy A. Salthouse, profesor psikologi di Universiti Virginia.

0 comments: