27.4.08

Pendekatan holistik ke arah kesejahteraan


DENGAN gaya hidup yang sibuk serta peranan dan tanggungjawab yang dikendalikan setiap hari, sememangnya tidak hairanlah mengapa kita tidak mempunyai banyak masa untuk makan, apatah lagi untuk makan secara betul. Jadual yang sibuk menyebabkan lebih ramai yang mengabaikan tabiat makan yang betul. Namun demikian, kesuntukan masa bukanlah satu-satunya faktor yang menghalang kita daripada membuat pilihan makanan yang betul.

Pada hari ini, kita juga mempunyai pelbagai jenis pilihan makanan dan tambahan lagi, hampir setiap hari kita juga dihujani dengan maklumat yang tidak benar tentang kesihatan serta pemakanan dan tuntutan tidak benar tentang makanan. Disebabkan semua ini, maka tidak hairanlah kebanyakan orang langsung tidak tahu maksud sebenar makan secara sihat.

Keadaan ini membawa kepada peningkatan bilangan rakyat Malaysia yang menghidapi penyakit kronik yang berkaitan dengan diet. Jumlah yang semakin meningkat sememangnya menghairankan kerana kita telah menjadi masyarakat yang semakin maju sejak beberapa tahun yang lalu. Tetapi malangnya, inilah yang telah menyebabkan tercetusnya masalah ini.

* Gaya Hidup Tidak Sihat Akibat Pemodenan

Kehidupan dan gaya hidup yang berlandaskan kelengkapan moden membawa kesan negatif seperti tidak mengambil berat tentang kesihatan dan tidak bergiat aktif. Kita lebih suka menonton televisyen atau menatap skrin komputer di rumah daripada menikmati aktiviti di luar rumah. Dengan gaya hidup yang sibuk, kita juga lebih gemar makan di luar daripada menikmati masakan yang dimasak di rumah. Dan kita juga biasanya sedikit sebanyak atau langsung tidak akan memikirkan tentang kesihatan dan nilai pemakanan makanan yang dimakan. Itu pun jika kita ingat atau mempunyai masa untuk makan! Sememangnya terdapat pelbagai jenis pilihan makanan tetapi malangnya, kebanyakan kita akan membuat pilihan yang salah dari segi jenis dan kuantiti yang perlu dimakan.

l Pendekatan Holistik

Diet serta pemakanan yang sihat adalah penting untuk kesejahteraan secara am. Walau bagaimanapun, makan secara sihat hanya merupakan satu daripada komponen ke arah mencapai kesejahteraan dan kehidupan yang bertenaga. Untuk kesejahteraan secara keseluruhan, kita bukan sahaja perlu makan dengan betul malah kita juga perlu menitikberatkan aktiviti fizikal, kesejahteraan sosioemosi dan pencegahan penyakit. Ini merupakan empat perkara utama dalam pendekatan holistik ke arah kesejahteraan pemakanan.

1. Diet yang sihat

Diet yang sihat serta seimbang akan membekalkan nutrien harian dan komponen makanan lain yang membolehkan anda memiliki minda serta tubuh yang sihat dan juga bertenaga untuk menjalani aktiviti-aktiviti harian anda. Sebaiknya, makanlah pelbagai jenis makanan kerana tiada makanan khusus yang dapat membekalkan semua nutrien yang diperlukan. Makanan yang berbeza dalam kumpulan yang sama (seperti beras, roti dan bijirin sarapan) membekalkan nutrien yang berbeza dalam jumlah yang berbeza.

Makanlah diet yang seimbang berasaskan buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh dan makanan tenusu rendah lemak serta kurangkan pengambilan lemak, gula dan garam.

2. Lebih sihat, lebih gembira!

Menjadi aktif secara fizikal adalah sama pentingnya dengan makan secara sihat. Aktiviti fizikal akan memperbaiki kesihatan kardiovaskular, kekuatan dan kefleksibilan membakar kalori untuk menjadikan anda sentiasa sihat dan langsing serta membuatkan anda kelihatan, rasa dan berfikir dengan lebih baik.

Senaman yang tidak mencukupi boleh menyebabkan berlebihan berat badan atau obes di mana akhirnya boleh mengakibatkan masalah kesihatan yang serius. Bersenam pada hari ini akan memanfaatkan anda di kemudian hari, jadi bermatlamatlah untuk bersenam sekurang-kurangnya selama 30 minit untuk kebanyakan hari dalam seminggu. Jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau obes, maka anda perlu bersenam dengan lebih kerap (dan untuk jangka masa yang lebih lama) untuk mengurangkan berat badan yang berlebihan.

3. Urus stres anda

Kehidupan zaman moden boleh mengakibatkan stres tetapi makan secara sihat dan betul membolehkan anda mengendalikan stres serta menguruskan hidup dengan lebih baik. Ia juga meningkatkan harga diri, keyakinan dan membuatkan anda rasa sihat.

Jangan melegakan stres anda dengan makan atau minum mengikut nafsu. Sebaliknya, cubalah pendekatan lain seperti tidak bekerja terlalu kuat, belajar untuk menguruskan masa atau melakukan lebih banyak perkara yang anda gemari.

4. Mencegah penyakit

Pada hari ini, penyakit jantung, kanser dan diabetes semakin meluas. Tidak kira sama ada anda menghidap ataupun tidak penyakit kronik ini, anda masih perlu mengamalkan tabiat makan yang sihat. Pemakanan yang baik yang digandingkan dengan gaya hidup sihat dapat membantu anda kekal sihat dan melambatkan atau mungkin juga terus mencegah sebarang penyakit.

Pastikan anda kerap menjalankan pemeriksaan perubatan yang boleh mengesan serta merawat kes-kes peringkat awal penyakit jantung dan diabetes. Ujilah paras glukosa darah, kolesterol serta tekanan darah anda secara kerap untuk memastikan mereka sentiasa berada pada lingkungan paras yang disyorkan.

Jika anda mengamalkan keempat-empat pendekatan ke arah kesejahteraan yang di sebutkan di atas maka anda sudah pastinya akan terus menikmati kehidupan hari ini, hari esok dan untuk jangka masa yang lebih lama lagi!

Adakah Anda Menuju Ke Arah Kesejahteraan?

Cubalah kuiz ringkas ini untuk mengetahui sama ada anda sedang mengamalkan pendekatan yang holistik ke arah kesejahteraan. Tahniah! Jika anda telah menjawab “Ya” untuk kesemua soalan di sini, kerana anda sememangnya sedang melakukan perkara yang betul!

l Saya memakan diet yang seimbang serta lengkap setiap hari.

l Saya tidak pernah meninggalkan waktu makan. Malah saya makan mengikut waktu yang tetap.

l Saya mengurangkan pengambilan lemak, gula dan garam.

l Saya meluangkan masa untuk bersenam sekurang-kurangnya selama 30 minit setiap hari untuk kebanyakan hari dalam seminggu.

l Saya lebih suka berjalan daripada memandu jika hendak ke destinasi yang terdekat.

l Berat badan saya kekal sihat serta tetap sejak beberapa tahun yang lalu.

l Saya kerap meluangkan masa untuk melakukan perkara-perkara yang digemari.

l Saya kerap membuat pemeriksaan perubatan dan tahu paras-paras ujian saya (seperti tekanan darah, glukosa darah, kolesterol).

0 comments: