Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

21.9.09

Cuci tangan elak kuman


Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN


AIDILFITRI yang bakal disambut seminggu lagi sudah terasa kemeriahannya. Beberapa hari lagi sanak saudara mula berkumpul dan ketika ini banyak perkara perlu diberi perhatian, terutama aspek kebersihan.

“Setiap hari kita dikelilingi hampir 60,000 jenis kuman tetapi hanya satu hingga dua peratus yang berbahaya kepada orang yang mempunyai daya ketahanan badan normal,” kata Pengarah Mikrobiologi dan Imunologi Klinikal, Universiti New York, Philip Tierno,

Tidak kira berapa kerap anda membersihkan rumah, kemungkinan mendapat jangkitan sentiasa ada, terutama apabila bilangan isi rumah bertambah secara mendadak dan banyak pergerakan keluar masuk seperti pada musim perayaan.

Tahukah anda, banyak barang kegunaan harian mempunyai potensi besar menjadi tempat pengumpulan dan pembiakan kuman berbahaya, termasuk virus yang boleh mendatangkan masalah kesihatan seperti selesema dan influenza.



Antara pengumpul kuman itu ialah:

  • Lap dapur — Di seluruh dunia, kain lap dapur adalah ‘peralatan’ rumah paling kotor, tercemar dan mengandungi banyak kuman. Kajian menunjukkan lebih 89 peratus rumah di seluruh dunia mengandungi bakteria pada tahap tidak memuaskan, manakala 78 peratus lagi dikategorikan sebagai tercemar dan kotor.

    Kajian Kebersihan Rumah Antarabangsa mendapati 100 peratus rumah responden Malaysia mempunyai kain lap dapur yang sangat kotor dan tercemar. Kita boleh mengubah keadaan ini dengan menukar kain lap dapur sekerap mungkin dan gunakan kain lap berlainan bagi tujuan berbeza.

    Contohnya, kain lap tangan mestilah hanya untuk mengeringkan tangan dan tidak digunakan untuk membersihkan permukaan dapur atau papan pemotong. Menggunakan satu kain lap untuk semua kegunaan sebenarnya membantu menyebarkan bakteria seperti Escherichia coli (E coli) ke seluruh dapur.

    Cuci kain lap dengan sabun dan jemur hingga kering. Jangan guna kain lap yang lembap kerana kelembapan dan cuaca hangat seperti di negara kita memberi persekitaran terbaik untuk pembiakan bakteria.

  • Papan pemotong — Menurut pensyarah mikrobiologi Universiti Arizona, Profesor Charles Gerba, secara purata papan pemotong mengandungi 200 kali ganda bakteria berbanding penutup tandas. Ini kerana kebanyakan orang hanya membilas papan pemotong dan bukan mencuci dengan sabun, terutama jika ia digunakan untuk memotong buah atau sayur-sayuran.

    Ganti papan pemotong yang usang dan mempunyai tompok hitam. Untuk mengelak jangkitan silang, guna papan pemotong berbeza untuk bahan mentah dengan makanan yang sudah dimasak.

  • Alat kawalan jauh — Biasanya apabila berkumpul, televisyen ‘bertugas’ lebih lama daripada biasa kerana masing-masing ada rancangan kegemaran tersendiri. Ketika musim perayaan, alat kawalan jauh paling kerap bertukar tangan dan kemungkinan ia dicemari adalah sangat tinggi, khususnya apabila ia lebih banyak dikuasai kanak-kanak.

    Rasanya tidak ramai membersihkan alat kawalan jauh. Bagaimanapun pada musim perayaan ini adalah masa terbaik untuk memulakan tabiat membersihkan alat kawalan jauh sekurang-kurangnya seminggu sekali sebagai langkah berjaga-jaga mengelak jangkitan, terutama pada kanak-kanak kecil.

    Bersihkan alat ini dengan lebih kerap jika ada ahli keluarga diserang selesema atau demam. Pada masa sama minta anak tidak makan di depan televisyen dan jika ia tidak dapat dielakkan, pastikan mereka tidak menyentuh alat kawalan jauh. Ini kerana jika mereka menyentuh alat kawalan jauh dengan tangan kanan, perjalanan kuman dari alat berkenaan ke mulut menjadi lebih cepat.

  • Telefon bimbit atau rumah — Siapa yang pernah membersihkan telefon mereka dengan pencuci anti kuman? Kuman yang terkumpul pada telefon datang dari dua sumber iaitu tangan dan mulut (percikan air liur). Dalam satu kajian dijalankan di Israel mendapati, sekurang-kurangnya 20 peratus telefon bimbit kakitangan hospital ada beberapa jenis bakteria berbahaya.

  • Dompet duit — Walaupun fungsinya sama, dompet duit wanita dan lelaki mengumpul kuman dengan cara berbeza. Wanita biasanya membimbit dompet mereka jika tidak membawa beg tangan. Kerap juga dompet diletakkan di atas lantai. Walaupun selalu dibersihkan, lantai masih tidak bebas daripada kuman berbahaya, apatah lagi jika ada anak rancak bermain keluar-masuk rumah.

    Malah bagi keluarga yang ada anak kecil, pastikan anda membentangkan lapik khas ketika menukar lampin. Bersihkan lapik ini menggunakan sabun dan air serta jemur hingga kering sebelum disimpan. Elak membaringkan anak di atas lantai tanpa lapik kerana cara ini memindahkan bakteria atau virus daripada lampin ke lantai yang akhirnya boleh menjangkiti orang lain.

    Duit adalah benda paling cepat bertukar tangan dan dompet lelaki boleh menjadi medan pembiakan kuman. Suhu badan yang menghangatkan dompet adalah suhu ideal untuk bakteria membiak dan keadaan menjadi lebih teruk jika ada wang kertas lembap disimpan bersama.

  • Troli beli-belah — Kalau anda perhatikan, ramai orang meletakkan anak di dalam troli bagi memudahkan mereka membeli barang. Dalam satu kajian didapati hampir 50 peratus troli beli-belah mempunyai bakteria E coli yang boleh berpindah dengan mudah kepada pengguna, kanak-kanak dan barang yang dibeli. Ini mungkin sedikit berbeza dengan troli mempunyai tempat duduk khusus bagi kanak-kanak, tetapi risiko jangkitan tetap ada.

    Tidak kira apapun anda lakukan, penyebaran bakteria dan virus berbahaya boleh dicegah dengan mudah melalui amalan mencuci tangan sama ada menggunakan sabun mahupun cecair anti kuman tanpa bilas.

    Mencuci tangan adalah kaedah paling mudah, murah dan berkesan untuk menyekat penularan penyakit, terutama ketika semua ahli keluarga berkumpul pada musim perayaan.
  • 0 comments: