Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

21.9.09

Trend baru HIV/Aids


Oleh Hafizah Iszahanid

Faktor hubungan seks tidak selamat atasi penagihan dadah di Malaysia

TREND peningkatan kes HIV/Aids di Malaysia ketika ini bukan lagi disebabkan masalah penagihan dadah dan penggunaan jarum suntikan, sebaliknya hubungan seks yang tidak selamat lelaki dengan perempuan serta aktiviti homoseksual.

Sejak 1994, kes jangkitan HIV membabitkan wanita mencatat peningkatan kepada 104 berbanding 66 kes pada tahun sebelumnya, manakala kes Aids tertinggi dicatatkan pada 2006 membabitkan 222 kes. Pada 2007, 745 kes baru HIV dicatatkan di kalangan wanita, manakala 131 kematian direkodkan untuk tahun sama.


Mungkin ada yang mengaitkan peningkatan itu disebabkan ‘perkhidmatan’ pekerja seks. Namun, perangkaan Kementerian Kesihatan bagi tempoh 1986 hingga 2007 menunjukkan hanya 482 kes membabitkan golongan itu.

Sebaliknya, kes jangkitan HIV paling ramai dikesan membabitkan suri rumah sepenuh masa atau 2,438 kes, manakala kes Aids untuk suri rumah pula sebanyak 497 kes.

Setakat akhir Disember 2008, sejumlah 704 kes baru HIV dikesan di kalangan wanita, manakala 114 kematian wanita disebabkan Aids dicatatkan untuk tahun sama bagi wanita ialah sebanyak 114. Malah di negara ini, lebih 80,000 orang positif dengan HIV dikesan sejak 1986.

Senario membimbangkan dan mengejutkan kerana menyaksikan perubahan trend itu turut diakui Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datin Paduka Chew Mei Fun.

“Trend ini sudah berubah. Jika dulu, sebut saja kes HIV/Aids di Malaysia, ia pasti dikaitkan dengan penagihan dadah, tetapi pada masa sekarang, faktor hubungan seksual antara suami isteri serta golongan homoseksual juga menjadi punca meningkatnya kes HIV/Aids,” katanya.

Hakikatnya, peningkatan HIV/Aids disebabkan hubungan seks tidak selamat sudah bermula sejak pertengahan 1990 dan semakin ketara sejak kebelakangan ini. Sebagai perbandingan, bagi 2003, 70.2 peratus kes HIV di Malaysia disebabkan hubungan heteroseksual, 23.2 peratus penggunaan jarum suntikan dan selebihnya faktor lain.

Bagi 2006 pula, 875 kes baru jangkitan HIV dicatatkan di kalangan wanita dengan 222 kes Aids, manakala setakat Disember lalu, kurang 10 peratus daripada keseluruhan 84,630 kes yang dilaporkan, membabitkan wanita dan gadis. Secara purata, 19 peratus kes baru membabitkan wanita - jumlah tertinggi dilaporkan sejak HIV mula dikesan di Malaysia.

Malah sejak permulaan epidemik HIV/Aids di negara ini, penyebab utamanya ialah penggunaan jarum yang tercemar di kalangan penagih dadah, diikuti faktor golongan heteroseksual. Bagaimanapun sejak lima tahun kebelakangan ini, trend baru peningkatan kes HIV dicatat dalam kalangan wanita dan kanak-kanak perempuan.

Untuk tahun lalu saja, golongan wanita dan kanak-kanak adalah satu per lima atau 20 peratus daripada keseluruhan kes baru di seluruh negara.

Di seluruh Asia misalnya, sejumlah lima juta orang disahkan HIV positif pada 2007. Namun pasti ramai terkejut apabila mengetahui Malaysia menjadi antara negara tertinggi mencatat kes HIV/Aids di Asia Tenggara.

Bagi rantau Asia, penggunaan jarum suntikan masih menjadi faktor utama, misalnya di China, India, Pakistan dan Vietnam. Apa yang pasti, faktor hubungan heteroseksual dan homoseksual semakin meningkat, khususnya di India, Indonesia, Pakistan dan Afghanistan. Kajian di Bangkok, Thailand dan Ho Chi Minh di Vietnam turut menunjukkan peningkatan kes HIV/Aids berkait rapat dengan hubungan golongan homoseks.

Pengarah Institut Kesihatan Global Antarabangsa, sebuah agensi di bawah Universiti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Tan Sri Dr Mohamed Salleh Mohamed Yasin, berkata walaupun HIV dan Aids sudah dikenali sejak dua dekad lalu tetapi ia masih kekal sebagai masalah yang belum lagi berkesudahan.

Walaupun ada antiviral yang melewatkan Aids di kalangan pesakit yang positif HIV tetapi usaha mengawal HIV daripada tersebar dilihat masih mencabar.

Di seluruh dunia, jumlah mereka yang positif HIV meningkat, begitu juga kematian disebabkan Aids. Malah 33 juta penduduk dunia hidup dengan HIV. Bagi 2007, sejumlah 2.7 juta orang yang positif HIV adalah golongan dewasa dan kanak-kanak.

Hari ini di Malaysia, walaupun kes baru yang positif HIV berkurangan berbanding lima tahun lalu, namun peningkatan kes baru pula, kebanyakannya membabitkan hubungan seksual antara lelaki dan wanita, selain lelaki dan lelaki. Ia perkembangan yang menakutkan kerana membabitkan golongan isteri dan kanak-kanak.

“Kebanyakan golongan ini tidak didiagnosis. Mereka tidak tahu status HIV mereka. Ada yang sudah sakit tetapi tidak tahu masalah kesihatan yang mereka hadapi. Sebenarnya, kembali kepada pegangan agama adalah jalan terbaik. Bagi golongan agama, membuang stigma dan bersikap terbuka untuk membantu mereka kembali pada agama memberi dimensi baru bagi pencegahan HIV/Aids di Malaysia,” kata Dr Mohamed Salleh.

Pengerusi PT Foundation, Hisham Hussien, berkata jalan terbaik mengekang penularan HIV/Aids ialah dengan kembali kepada ajaran agama masing-masing. Namun, jika ia terlalu berat untuk dilakukan, mengamalkan seks selamat adalah cara terbaik.

Katanya, dengan peningkatan kes HIV/Aids di kalangan wanita dan kanak-kanak, ia sebenarnya menzalimi mereka yang tidak berdosa.

“Sayangi isteri dan keluarga, amalkan seks selamat dan ketahuilah setiap orang berpotensi dijangkiti HIV/Aids,” katanya.

Katanya, walaupun isteri setia dengan suami dalam hubungan intim, suami mungkin tidak jujur dalam perhubungan. Selain itu faktor suami penagih dadah juga memungkinkan isteri dijangkiti HIV.

Seperti yang kerap ditekankan kerajaan, setiap orang perlu memahami bagaimana HIV/Aids berjangkit kerana ia tidak merebak melalui sentuhan atau duduk berdekatan dengan pesakit, sebaliknya berjangkit melalui jarum suntikan dan hubungan seks tidak selamat.

Justeru, sesiapa saja yang tidak berhati-hati seperti kerap bertukar pasangan dan tidak mengamalkan seks selamat, perlu menyedari mereka bukan lagi berdepan risiko jangkitan penyakit kelamin, tetapi juga dijangkiti HIV/Aids.

Sokongan keluarga bantu pesakit

PENGHIDAP HIV, Narina Ali (bukan nama sebenar) disahkan positif HIV ketika berusia 29 tahun.

Pada usia itu, apalah sangat diketahuinya mengenai penyakit itu kecuali nasib dirinya yang dijangkiti HIV bukan kerana tindakan sendiri, tetapi bersuamikan seorang penagih dadah.

Beliau yang kini berusia 38 tahun juga tidak menyalahkan suaminya yang sudah disahkan menghidap HIV beberapa tahun lebih awal daripadanya.

Namun, seperti juga kebanyakan yang lain, jauh di sudut hatinya, Narina tidak menyangka beliau boleh dijangkiti HIV.

Menyedari kehidupan perlu diteruskan, Narina berfikiran positif. Malangnya, akibat terlalu kerap menukar kerja berikutan keadaan suami yang tiada pendapatan tetap, membuatkan wanita itu kurang prihatin terhadap kesihatan dirinya.

Akibatnya, tubuhnya terlalu lemah dan beliau tiada daya untuk ke tempat kerja, jauh sekali melakukan pekerjaan dan tanggungjawab yang diamanahkan.

“Pada mulanya saya mendapatkan rawatan kerana masalah seperti kerap demam serta keadaan tubuh yang lemah. Namun, ujian darah mengesahkan saya positif dengan HIV.

“Tuhan saja tahu betapa remuknya hati ini apabila disahkan penghidap HIV. Tetapi rasa sedih itu hadir seketika saja kerana saya tahu, saya harus reda dengan ketentuan Ilahi,” katanya.

Ketika disahkan menghidap HIV, Narina sudah dikurniakan seorang cahaya mata. Malah anak keduanya lahir selepas beliau bergelar penghidap HIV. Bagaimanapun, Narina bersyukur kerana kedua-dua anaknya bebas HIV.

Jika orang lain sudah pastinya tertekan apabila disahkan positif HIV, Narina sebaliknya menerima berita itu dengan tenang. Beliau tidak berasa tertekan atau marah pada suaminya, sebaliknya beranggapan semua kejadian itu ada hikmahnya.

“Saya menerima dengan penuh reda. Mungkin antara sebabnya saya mampu tenang adalah faktor keluarga yang tidak pernah putus-putus memberi sokongan. Mereka tidak pernah menyisihkan saya.

“Malah selepas kematian suami, mereka tetap setia memberi semangat, selain sudi menjaga anak-anak dan saya.”

Ternyata, dugaan Nurina tidak setakat itu. Ketika mengharungi kehidupannya, Narina diuji lagi apabila terbabit dalam kemalangan jalan raya dua tahun lalu ketika pulang dari kerja.

Kemalangan itu menyebabkan Narina lumpuh. Sejak itu, semua kebajikan dirinya dan anak-anak dijaga oleh keluarganya. Kehidupannya disara sepenuhnya oleh adik beradiknya yang lain.

“Saya sentiasa berfikiran positif untuk terus hidup. Apa lagi yang boleh saya katakan. Suami sudah meninggal dunia, hendak salahkan beliau pun tidak berbaloi. Saya kini hanya mahu mendidik anak-anak sehingga berjaya dan bersyukur mereka bebas HIV,” katanya.

INFO: Kategori wanita yang dijangkiti HIV/Aids di Malaysia

  • Pengguna jarum suntikan - wanita membentuk dua peratus daripada populasi penagih dadah.
  • Suri rumah - paling tinggi dilaporkan di Kedah, Terengganu dan Kelantan dengan 300 kes baru setiap tahun adalah golongan ini.
  • Pekerja seks - 543 pelacur dijangkiti HIV hingga Disember 2008
  • Remaja - semakin ramai gadis remaja yang memulakan aktiviti seks di luar perkahwinan dan sebelum usia 18 tahun.

0 comments: