Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

21.9.09

Lampin bantu ibadat


Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN


SYAWAL baru bermula tetapi sudah ada bakal jemaah haji mula membuat persediaan untuk ke Makkah, terutama daripada segi ibadat dan penjagaan kesihatan.

Namun, lebih membimbangkan kebanyakan jemaah wanita, khususnya yang berumur, ialah masalah terkencing sedikit apabila mereka batuk, bersin, ketawa atau bangun daripada duduk.

Masalah ini membelenggu jemaah wanita kerana akan membatalkan air sembahyang dan menjejaskan tumpuan untuk beribadat.

Dianggarkan satu daripada empat wanita di Malaysia berumur 35 tahun ke atas mengalami masalah pundi kencing lemah.



Perkara ini bukan saja menyebabkan wanita enggan terbabit dalam kegiatan masyarakat, malah tidak mahu keluar rumah kerana malu.

Masalah pundi kencing lemah atau inkontinens disebabkan seseorang itu tidak dapat mengawal kebocoran air kencing dan sering mengalami desakan memuncak untuk pergi ke tandas walaupun baru saja buang air kecil.

Walaupun ia biasanya berlaku pada orang berumur, kajian menunjukkan 10 hingga 30 peratus masalah ini dilaporkan dialami wanita dalam lingkungan usia 15 hingga 64 tahun. Kadar kelaziman masalah pundi kencing lemah di kalangan wanita dua kali lebih tinggi berbanding lelaki.

Ada beberapa perkara boleh merangsang masalah inkontinens iaitu:

  • Otot pundi kencing terlalu aktif

  • Otot pelvik (yang menyokong pundi kencing, rahim dan rektum) lemah

  • Gangguan sistem saraf

    Punca kelemahan pundi kencing boleh dibahagikan kepada dua peringkat iaitu:

    a. Punca jangka pendek:

  • Jangkitan saluran kencing (sangat lazim)

  • Jangkitan atau keradangan vagina

  • Sembelit

  • Kehamilan dan melahirkan anak

    b. Punca jangka panjang:

  • Selepas menopaus (akibat perubahan hormon)

  • Berlaku perubahan akibat penuaan

  • Pernah menjalani pembedahan atau kecederaan pelvik

  • Menghidap penyakit kronik seperti kencing manis, strok, Alzheimer atau Parkinson

  • Kecacatan sejak lahir

    Inkontinens boleh dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu:

  • Tekanan — Pelepasan beberapa titik air kencing sewaktu pergerakan fizikal (batuk, bersin, bersenam)

  • Desakan — Pelepasan air kencing pada kadar yang banyak di luar jangkaan, termasuk sewaktu tidur

  • Pundi kencing terlalu aktif — Kerap dan tidak dapat menahan air kencing, sama ada dengan atau tanpa kawalan

  • Batasan fungsi — Kencing tidak teratur disebabkan kecacatan fizikal, halangan luaran atau masalah pemikiran atau berkomunikasi yang menghalang seseorang daripada sampai ke tandas

  • Melimpah — Pelepasan kecil air kencing di luar jangkaan kerana pundi kencing penuh

  • Gabungan — Biasanya berlaku disebabkan tekanan dan kegagalan mengawal kencing

  • Tidak tetap — Pelepasan berlaku secara sementara (disebabkan jangkitan, pengambilan ubatan yang baru, demam dan batuk)

    Keadaan inkontinens terjadi apabila wujud masalah pada otot dan saraf yang mengawal dan membebaskan air kencing. Ia boleh berlaku kerana otot lantai pelvik menjadi lemah (umumnya disebabkan kelahiran anak) dan tidak cukup kuat untuk mengawal air kencing daripada terkeluar.

    Kelemahan otot lantai pelvis mungkin juga disebabkan faktor kesihatan, obesiti, sembelit, kesan sampingan pelbagai ubat-ubatan dan menopaus.

    Masalah inkontinens bukan saja memalukan, tetapi membuatkan seseorang berasa rendah diri, tidak selesa, tertekan dan murung, malah menjadi isu penting dalam aspek kebersihan, terutama bagi wanita beragama Islam untuk beribadat.

    Namun, masalah inkontinens tidak sepatutnya menjadi penghalang untuk mengerjakan haji atau umrah kerana ia boleh diatasi.

    Allah mewajibkan setiap umatnya mengerjakan haji dan mengunjungi Baitullah bila sampai waktunya, sekurang-kurangnya sekali seumur hidup, kata pendakwah bebas, Datuk Siti Nor Bahyah Mahamood.

    Menurutnya, mendapat haji mabrur adalah lebih utama daripada dunia dan isinya.

    Masalahnya, bagaimana hendak mendapat haji mabrur jika hati sentiasa bimbang berlaku ‘kebocoran’ menyebabkan mereka sentiasa rasa ibadat tidak sah dan tidak diterima Allah.

    “Wanita yang ada masalah begini tidak perlu bimbang, asalkan mereka bersih daripada hadas kecil dan besar serta sentiasa mempunyai wuduk. Soalnya, bagaimana wanita inkontinens boleh sentiasa dalam keadaan bersih? Jawapannya mudah iaitu dengan memakai lampin atau pelapik seluar pakai buang supaya pakaian tidak terkena najis.

    “Sebelum berangkat lagi, semua jemaah yang ada masalah ini perlu mendapatkan pelapik khas yang direka khas untuk menampung air kencing. Ini penting bagi mengelak mengalami kesukaran menukar pakaian dan menjejaskan tumpuan beribadat,” katanya.

    Kata Nor Bahyah, dalam keadaan ini Islam memberi kelonggaran kepada wanita. Contohnya terbatuk ketika mengerjakan tawaf dan terkencing sedikit, jemaah boleh meneruskan tawaf hingga selesai; dengan syarat mereka memakai lampin pakai buang yang mampu menyerap air kencing dan melindunginya daripada terkena seluar dalam atau pakaian.

    “Konsep sama juga digunakan untuk ibadat harian seperti solat. Syaratnya, anda perlu membersihkan diri dulu, pakai lampin pakai buang yang baru, ambil wuduk dan terus menunaikan solat atau ibadat fardu yang lain.

    “Bagaimanapun perlu diingat, wuduk yang diambil sebelum terkencing sedikit tadi hanya untuk satu ibadat fardu. Maknanya anda perlu membersihkan diri, menukar lampin pakai buang dan ambil wuduk baru sebelum menunaikan ibadat fardu lain. Dalam keadaan ini, anda dimaafkan dan ibadat anda dikira sah,” katanya.

    Bagi wanita yang ada masalah ini, sebelum berangkat, carilah lampin atau pelapik seluar dalam yang direka khusus untuk menyerap air kencing.

    Lampin ini berbeza dengan lampin wanita biasa kerana berupaya menyerap air dengan lebih baik, sedangkan lampin wanita biasa direka untuk menyerap darah haid yang lebih pekat.

    Malah, lampin pakai buang penyerap air kencing dilengkapkan dengan granul khas penyerap bau supaya jemaah berasa lebih bersih dan selesa.

    Ia sepatutnya bebas daripada sebarang bau atau wangian sebagai syarat sah mengerjakan haji atau umrah.

    “Apabila anda bertekad menunaikan haji atau umrah, kena buat pengorbanan. Pengorbanan ini termasuk persediaan sebelum pergi, terutama daripada segi kebersihan. Jangan sia-siakan peluang untuk beribadat sebanyak mungkin kepada Allah. Pada masa sama, banyakkan berdoa kepada Allah supaya dipermudahkan untuk beribadat dan antara doa yang boleh diamalkan ialah surah Hud ayat 44 supaya masalah anda dihentikan,” katanya.

    Wanita boleh melakukan senaman untuk menguatkan lantai pelvik dan otot pada pundi kencing iaitu senaman Kegel atau kemut.

    Ia boleh dilakukan pada bila-bila masa. Caranya, bernafas seperti biasa ketika anda ‘mengecutkan’ otot. Tarik nafas dan ‘kecutkan’ otot faraj ketika anda menghembuskan nafas dan bernafas seperti biasa. Jangan tahan nafas kerana ia akan menekan lantai pelvik ke bawah dan memburukkan keadaan.

    Senamannya sama seperti ketika kita menahan kencing. Ia boleh dilakukan di atas katil (sebaik bangun daripada tidur), sambil duduk atau ketika anda berdiri.

    Sebaik-baiknya buat 10 hingga 20 kali kali bagi satu sesi senaman dan ulang dua kali sehari atau seberapa kerap yang anda mahu. Bagi wanita yang melahirkan anak, sebaik-baiknya buat empat sesi setiap hari.
  • 0 comments: