Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

9.12.08

Berkhatan elak AIDS


Pendedahan bahawa berkhatan boleh mengurangkan risiko dijangkiti virus HIV sehingga 60 peratus menyebabkan ribuan lelaki Swaziland mencuba teknik itu.




NELSON MDLOVU melangkah keluar dari sebuah klinik dengan loncatan kecil dan senyuman di bibirnya, hanya beberapa minit selepas dikhatankan.

Mdlovu memberanikan dirinya dengan beratur bersama sembilan lelaki yang sama gementar sepertinya untuk pembedahan selama 30 minit itu.

Mereka adalah antara ratusan lelaki Swazi yang telah memilih untuk berkhatan, selepas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) tahun lalu menyatakan bahawa tindakan itu boleh mengurangkan risiko menghidap virus HIV sehingga 60 peratus.

Dengan bantuan latihan daripada pakar bedah dari Israel, Swaziland kini mendahului jutaan rakyat Afrika yang mencuba satu pembedahan purbakala itu.

Minat besar itu lahir daripada keadaan terdesak. Swaziland merupakan negara yang mempunyai kadar tertinggi AIDS dunia - hampir 40 peratus wanita mengandung dan 19 peratus daripada 1.1 juta populasinya yang dijangkiti penyakit tersebut.

Mdlove berkata, beliau merasakan semua itu akan mengubah hidupnya.

Namun demikian, terdapat ketakutan bahawa 'luka kebaikan' itu sebenarnya sebuah pedang bermata dua, sekiranya lelaki menipu diri mereka bahawa berkhatan akan memberikan mereka imuniti dan mengamalkan aktiviti seksual berisiko.

"Ia tidak bermakna anda dilindungi 100 peratus," kata jururawat Prudence Mkhatshwashe kepada para lelaki yang sedang memegang nombor giliran dalam bilik menunggu yang baru dicat itu.

"Anda hanya 60 peratus dilindungi dan anda boleh dijangkiti dengan baki 40 peratus lagi."


JUMLAH mereka yang hidup dengan HIV/AIDS di benua Afrika sudah menjadi epidemik yang menakutkan.


Dengan intonasi yang tegas sebelum memberikan arahan penjagaan dan kebersihan seperti tidak boleh berlari dan bermain bola sepak serta yang paling penting, tiada seks selama enam minggu sehingga luka pulih sepenuhnya, Mkhatshwashe berkata: "Sentiasa gunakan kondom. Jangan sesekali berkompromi."

Keadaan itu berulang setiap hari di klinik yang dikendalikan oleh Persatuan Kehidupan Keluarga Swaziland.

Epidemik AIDS telah mengundurkan kesemua keuntungan ekonomi dan sosial yang diterimanya sejak kemerdekaan yang dicapai daripada British, 40 tahun lalu.

Berkhatan beramai-ramai, yang memerlukan kehadiran seorang pakar bedah dan anestetik, akan menambah permintaan tambahan untuk fasiliti yang sememangnya telah terlalu padat di sebuah negara yang hanya mempunyai 170 orang doktor.

Tetapi kedua-dua kerajaan dan persatuan keluarga itu bertekad untuk meneruskan usaha itu dengan berkata manfaat daripada pembedahan itu akan melebihi kos yang perlu ditanggung.

"Sekiranya anda mempunyai vaksin dengan kadar efektif 60 peratus, setiap kerajaan akan memaksa rakyatnya beratur dan melakukannya," kata Derek von Wissel, Pengarah Jawatan kuasa Respons Kecemasan Terhadap HIV/AIDS Swaziland.

Berkhatan di benua sub-Sahara Afrika boleh mengelakkan 5.7 jangkitan baru dan tiga juta kematian dalam jangka masa 20 tahun, menurut sebuah kajian model yang dipetik PBB.

Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) dan agensi-agensi lain sedang mencuba untuk membekalkan sokongan teknikal kepada kerajaan Swaziland.

Pasukan-pasukan pakar bedah Israel - yang telah mengkhatankan ribuan lelaki dewasa seiring dengan tradisi keagamaan semasa migrasi beramai-ramai rakyat Yahudi daripada bekas negara Soviet - telah melatih 10 orang doktor Swazi dan kakitangan sokongan bagaimana untuk melakukan pembedahan itu dengan cepat dan selamat walaupun sumber yang terhad.

Inon Schenker, yang mengkoordinasi misi Israel ke Swaziland, berkata organisasinya - Projek AIDS Jurusalem - mempunyai beberapa dozen pakar bedah yang bersedia untuk membantu negara-negara Afrika meningkatkan jumlah lelaki berkhatan.

Swaziland merupakan satu-satunya negara di mana warga Israel itu ditugaskan, sungguhpun mereka telah menerima permintaan dari Rwanda, Namibia dan Zambia serta beberapa buah negara lain.

Dianggarkan 665 juta lelaki, atau 30 peratus jumlah masyarakat dunia, berkhatan mengikut amalan agama dan budaya.


BERKHATAN antara teknik untuk mengurangkan risiko jangkitan HIV.


Tetapi di Swaziland dan pelbagai negara selatan Afrika, amalan itu amat jarang dilakukan.

Guntingan kulit khatan itu hanyalah satu bahagian kecil daripada pakej pencegahan AIDS yang lebih meluas, termasuk ujian, kaunseling dan promosi mengenakan kondom ketika seks.

Di kebanyakan negara Afrika - termasuk Swaziland - kurang daripada 10 peratus golongan lelakinya menjalani ujian pengesanan AIDS.

WHO dan UNIADS pada tahun lalu telah mengesyorkan lelaki yang positif HIV tidak berkhatan.

Tetapi, Kim Eva Dickson, seorang pakar pencegahan HIV di WHO berkata negara-negara yang menawarkan perkhidmatan berkhatan hanya boleh menggalakkan lelaki terbabit mengambil ujian pengesanan AIDS terlebih dahulu dan bukannya memaksa mereka.

"Apa yang cuba kita elakkan ialah lelaki yang berkhatan berfikiran bahawa mereka negatif HIV," katanya sambil menambah kepentingan penyebaran mesej yang sama kepada golongan wanita juga.

1 comments:

Apit said...

Artikel yang menarik dan amat berguna , mungkin rakyat malaysia pun perlu mengamalkan kaedah yang sama ( bagi yang bukan beragama islam kerana yang islam memang dah berkhatan).