Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

5.12.08

Info Sihat

KEKALKAN BERAT BADAN

PELBAGAI cara dibuat untuk memastikan berat badan sentiasa ideal dan tidak bertambah. Namun, usaha menurunkan berat badan berlebihan adalah sesuatu yang perlu dilakukan dengan betul agar sasaran yang dikehendaki menjadi kenyataan.

Antara yang perlu dibuat untuk mencapai sasaran itu adalah dengan mengenal pasti ‘formula’ yang boleh memberi motivasi jangka panjang supaya terus bersenam atau menjaga diet. Kemudian, seseorang perlu realistik dengan sasaran berat badan dengan mengambil kira tempohnya.


"AMBIL kira nisbah pengambilan kalori dan kadar penggunaannya semula."


Selain memberi perhatian kepada nisbah pengambilan dengan pembakaran kalori, seseorang juga boleh membiasakan diri dengan tabiat membeli barangan dapur yang sihat. Simpan rekod makanan yang dimakan, termasuk jumlah kalori dan kekerapan bersenam.

Juga tidak perlu untuk menimbang berat setiap hari. Memadai dengan sekali setiap minggu. Sebagai tambahan, fikirkan dahulu tentang pengurangan kiraan inci berbanding penurunan kiraan berat.

ANGGUR RENDAHKAN TEKANAN DARAH

SEBUAH kajian yang tercatat dalam Journal of Gerontology: Biological Sciences, memberitahu bahawa buah anggur boleh membantu masalah pesakit yang mengalami tekanan darah tinggi.

Penemuan itu mengukuhkan teori mengenai kandungan anggur yang memberi impak secara langsung terhadap penurunan kadar tekanan darah seterusnya menangani risiko penyakit kardiovaskular.


SEJAK zaman dahulu, anggur sudah diketahui mempunyai banyak khasiat dan kesan perubatan untuk kelancaran fungsi kardiovaskular.


Hasil uji kaji selama 18 minggu yang telah dijalankan ke atas tikus makmal di University of Michigan itu mendapati kumpulan tikus yang diberi makan serbuk anggur (memiliki nutrien yang serupa dengan anggur segar) mempunyai tekanan darah yang lebih rendah.

Berbanding kumpulan tikus yang diberi diet bergaram, tikus yang memakan serbuk anggur itu menunjukkan fungsi jantung yang lebih baik, selain pengurangan kesan radang di seluruh tubuh, serta kadar kerosakan otot jantung yang rendah.




TOMBOL PINTU ‘SANTUARI’ KUMAN

SAINTIS dari University of Virginia, Amerika Syarikat, mendapati bahawa kuman dan virus selesema paling banyak ditinggalkan di permukaan tertentu yang sering disentuh manusia dalam kediaman mereka.

Antara tempat-tempat perkumpulan kuman yang paling nyata adalah seperti tombol pintu, alat kawalan jauh televisyen dan juga tombol pemegang peti sejuk.

Pada tempat dan peralatan seperti inilah tanpa kita sedari, kuman dan virus mudah disebarkan. Ini terjadi kerana tangan kita menjadi tempat ideal pembiakan disebabkan faktor suhu, kelembapan, serta di situlah juga bendasing seperti minyak, sisa makanan dan kekotoran lain terkumpul.


"TOMBOL pintu adalah tempat yang paling banyak mengumpul bakteria dan virus lantaran ia sering disentuh oleh manusia, sama ada dalam kediaman mahupun pejabat."


Virus selesema pula misalnya, boleh hidup selama dua hari atau lebih di permukaan objek berkenaan terutamanya apabila pesakit selesema itu mengambil mudah tabiat mengesat hidung yang berair dengan tangan,

Kumpulan penyelidik itu pernah membuktikan bahawa kuman boleh terus hidup di dalam bilik hotel yang telah ditinggalkan penginap yang sakit. Virus selesema yang ditinggalkan boleh dijangkiti penginap bilik yang berikutnya.

Maka, antara tempat yang perlu diberi perhatian lebih ketika membersihkan rumah adalah suis elektrik, pili air di tandas dan bilik mandi, serta gagang telefon.

MENGAPA RAMBUT GUGUR?

KEGUGURAN rambut sering menjadi isu besar di kalangan lelaki dan wanita. Rambut merupakan komponen yang terhasil daripada protein. Maka, terdapat banyak penyebab masalah keguguran rambut yang berkait rapat dengan soal diet. Kekurangan nutrien, gaya hidup yang stres, dan penggunaan bahan kimia penggaya rambut turut menjadi punca.

Terdapat banyak tabiat lazim yang kita lakukan tetapi tanpa disedari meninggalkan kesan terhadap kesihatan rambut, akar rambut dan kulit kepala. Antaranya adalah seperti merosakkannya dengan pewarna rambut tanpa mengikut panduan pakar, menggunakan alat pengering rambut dengan kerap dan juga terus tidur malam tanpa mencuci dan mengeringkan rambut terlebih dahulu.

Mungkin sebelum menyalahkan perubahan hormon, komplikasi organ dalaman dan obsesi diet yang salah, seseorang perlu menjaga tahap kebersihan di kepala masing-masing. Walaupun bukan kriteria yang menentukan sifat empunya diri, pasti ramai yang mengakui bahawa rambut adalah penyeri penampilan.

KESAN SAMPINGAN SEDATIF

MAYO Clinic di Minnesota, Amerika Syarikat mendapati penggunaan ubat-ubatan penenang seperti sedatif propofol mempunyai kaitan dengan risiko komplikasi tinggi malah kematian di kalangan pesakit yang menghidap sawan berpanjangan.


BERWASPADA dengan pengambilan ubat kerana pesakit RSE yang dirawat dengan propofol berisiko mendapat kesan sampingan.


Kajian telah dijalankan ke atas para pesakit yang menghidap refraktori status epileptikus (RSE) iaitu sawan berpanjangan yang tidak bertindak balas terhadap rawatan asas. Keadaan ini terjadi di kalangan pesakit epilepsi primer dan mereka yang mengalami trauma, ketumbuhan dan juga jangkitan yang menjejaskan fungsi otak.

Propofol digunakan untuk merawat pesakit RSE, tetapi ia lebih lazim digunakan sebagai sedatif ketika pembedahan atau prosedur rawatan bagi penyakit lain. Dalam kes sedemikian, propofol yang digunakan hanyalah dalam dos rendah dan untuk jangka masa pendek.

Pesakit RSE yang dirawat dengan propofol berisiko mendapat kesan sampingan akibat propofol kerana kadar kemasukan propofol yang tinggi dan jangka masa rawatan yang berpanjangan. Hakikat ketoksinan propofol sememangnya tidak boleh dipandang remeh.

0 comments: