Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

5.12.08

Perawatan kemandulan

Artikel ini pula susulan artikel tersebut untuk menjelaskan mengenai kaedah-kaedah perawatan kemandulan.

Ditegaskan sekali lagi, kemandulan bermakna ketidakupayaan puan untuk mengandung walaupun kerap mengadakan hubungan kelamin selama enam hingga 12 bulan.

Puan dinasihatkan mengelak membeli ubat subur tanpa penelitian dan perbincangan utuh dengan doktor kerana masalah kemandulan mempunyai banyak faktor penentu yang berbeza.

Pada amnya doktor akan menasihati puan supaya mengubah gaya hidup yang lebih sihat, memberi preskripsi ubat-ubatan dengan pengawasan berkala, dan mungkin juga melalui pembedahan atau teknologi bantuan reproduksi.

Perlu puan fahami bahawa kebarangkalian pasangan untuk mengandung pada mana-mana kitaran haid adalah 20 peratus sahaja.

Peratusan ini menurun sebaik sahaja puan mencecah umur 30 tahun dan menurun mendadak selepas umur 37 tahun. Penurunan juga berlaku kepada suami tetapi pada kadar lebih perlahan.

Ramai pasangan memilih untuk berkeluarga lambat dan disebabkan faktor umur yang semakin matang, masalah untuk mengandung menjadi isu.

Umur puan menjadi faktor sama ada pemeriksaan, penyiasatan dan perawatan kemandulan perlu dipercepatkan berbanding wanita yang jauh lebih muda usianya.

Penyebab kemandulan

Kemandulan mungkin berasal dari puan, suami, kedua-duanya sekali atau mungkin juga dari gaya hidup. Penyakit tularan seksual (STD) juga mempengaruhi kemandulan.

Di antara faktor-faktor yang biasa dialami oleh pasangan termasuklah masalah pengeluaran telur (ovum), saluran falopian yang terhalang (sperma serta telur tidak dapat bertemu untuk persenyawaan) dan juga tahap kualiti serta kesihatan sperma.

Secara umumnya, 35 peratus faktor kemandulan berkait dengan tiub dan patologi saluran falopian, 35 peratus lagi bersangkut rapat dengan sperma, 15 peratus mungkin disebabkan oleh keabnormalan fungsi ovulasi telur, dan lima hingga 15 peratus yang tidak diketahui puncanya, termasuklah permasalahan di luar kemampuan perubatan.

Perawatan

Doktor akan menasihatkan puan supaya mengambil ubat kesuburan, menjalani pembedahan dan juga langsung ke arah teknologi bantuan reproduksi.

Lebih baik jika puan serta suami dirujuk kepada doktor khusus yang mengendalikan isu kemandulan.

Puan harus mengambil tahu akan ramalan peratusan kejayaan serta bagaimana kejayaan sesuatu prosedur diambil kira.

Di antara parameter kejayaan yang ditentukan termasuklah bilangan kelahiran hidup dan kejayaan untuk mengandung.

Sekiranya puan mempunyai faktor yang berkaitan dengan gaya hidup, doktor mungkin menasihati puan bila dan sekerap mana sepatutnya hubungan kelamin diadakan untuk tujuan reproduksi, sama ada perlu menurunkan ataupun menaikkan berat badan, meningkatkan ataupun mengurangkan senaman dan juga berhenti dari merokok serta pengambilan minuman beralkohol. Ubat-ubat yang diambil juga perlu diteliti.

Ubat kesuburan

Ubat makan yang digunakan ialah clomiphene citrate. Ianya digunakan untuk beberapa kitaran dengan pengawasan kesuburan telur.

Perlu diingatkan yang ubat subur ini boleh memudaratkan sistem fisiologi badan jika pengambilan tidak diawasi keberkesanannya.

Sekiranya ubat subur ini gagal ataupun tidak mencukupi, suntikan ubat subur lain yang dikenali sebagai gonadotropins boleh digunakan.

Ujian darah dan juga pemeriksaan ultrasound melalui faraj dilakukan untuk mengesan tumbesaran serta saiz dan bilangan telur yang optimum.

Perawatan akan dihentikan sekiranya puan didapati terangsang dengan benih telur yang banyak kerana ini menyebabkan puan boleh mengalami sindrom stimulasi ovari berlebihan.

Ramai wanita berkemungkinan akan mengandung dalam masa perawatan sehingga enam kitaran haid.

Sekiranya gagal, ujian lanjutan lain akan disyorkan dan juga rawatan menjadi lebih rumit, sebaiknya dijalankan oleh pakar yang mengetahui selok belok kemandulan.

Penggunaan ubat kesuburan suntikan gonadotropin juga berkemungkinan menyebabkan puan mengandung anak kembar ataupun lebih.

Pembedahan

Sekiranya tiub falopian tersumbat, pembedahan disyorkan sekiranya difikirkan berkesan serta boleh membantu.

Pembedahan juga disyorkan untuk kes-kes seperti:

- Membuang polip ataupun fibroid

- Membuang pelekatan serta parut-parut dari pembedahan lampau, jangkitan dan juga endometriosis

- Merawat endometriosis sekiranya ada

Teknologi bantuan reproduksi

Teknologi bantuan reproduksi merupakan satu cara pemprosesan benih serta sperma untuk tujuan persenyawaan. Ianya dijalankan di hospital peringkat termaju.

Sperma diperoleh daripada suami tanpa melalui hubungan kelamin dan benih telur pula disedut dari ovari sebelum ovulasi spontan sempat berlaku.

Ianya dilakukan melalui faraj dengan menggunakan bantuan ultrasound. Terdapat dua cara bagaimana sperma disatukan dengan benih telur:

- Satu atau lebih benih telur dicampurkan dengan sperma yang sihat dan diawasi sama ada berlakunya persenyawaan ataupun tidak

- Menyuntikkan terus sperma ke dalam telur, pilihan ini bagus sekiranya bilangan sperma yang sihat terhad (kaedah penyuntikan intra-sitoplasmik sperma)

Telur yang disenyawakan akan dipindahkan, apabila mencukupi syarat tumbesaran, ke dalam rahim melalui faraj.

Ini dinamakan perpindahan embrio. Kejayaan bergantung pada umur puan dan juga sebab mengapa kemandulan terjadi.

Ini juga boleh menyebabkan kandungan kembar atau lebih seperti pengambilan ubat kesuburan atau sindrom stimulasi berlebihan ovari.

Terdapat dua lagi kaedah lain tetapi kos rawatannya agak mahal sedikit:

- Perpindahan gamet melalui tiub falopian - benih telur disenyawakan di dalam badan puan, di mana benih telur dan sperma diletakkan pada lokasi tiub falopian melalui pembedahan laparoskopi dan diharapkan supaya persenyawaan berlaku.

- Perpindahan zigot melalui tiub falopian - kaedah persenyawaan yang dilangsungkan di makmal dan perpindahan ke tiub falopian dilakukan melalui laparoskopi dan diharapkan puan berjaya mengandung.

Kedua-dua kaedah ini mahal disebabkan elemen pembedahan terlibat. Doktor pakar kemandulan akan berbincang terlebih dahulu dengan puan sebelum mengesyorkan mana-mana kaedah.

0 comments: