Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

5.12.08

Hapuskan HIV/AIDS menjelang 2020


JURNAL British online, The Lancet melaporkan rumusan satu kajian bahawa diagnosis awal dan kemudahan rawatan antiretroviral dapat mengurangkan jangkitan baru HIV sehingga 95 peratus dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Kajian tersebut menekankan pemeriksaan universal secara sukarela dan penyediaan rawatan (ubat) kepada yang telah dijangkiti HIV dapat mengurangkan bilangan jangkitan baru kepada hanya satu bagi setiap 1,000 individu.

Penemuan ini menyokong penekanan dalam membantu setiap individu mengetahui status HIV mereka lebih awal seterusnya akan menggalakkan hubungan seks lebih selamat.

Selain itu, penyediaan rawatan koktel ubat HIV (HAART) juga mungkin mengurangkan risiko menyebarkan virus tersebut kepada individu lain.

Laporan itu menjangkakan langkah ujian pemeriksaan HIV universal secara sukarela dan pemberian segera terapi antiretroviral dapat mengurangkan penyebaran HIV ke tahap ‘penghapusan sepenuhnya’ mungkin boleh dicapai menjelang 2020.

HIV/AIDS paling teruk berlaku di benua Afrika dengan 5.5 juta daripada 47 juta penduduknya dijangkiti virus HIV, sementara secara keseluruhan sekitar 33 juta hidup dengan HIV/AIDS di seluruh dunia.

Satu kumpulan pemerhati menyalahkan faktor kewangan, kemudahan rawatan (ubat) dan pengumpulan maklumat pesakit sebagai halangan utama kawalan AIDS.

Ubat kanser hentikan diabetes?

DUA jenis ubat yang digunakan untuk merawat kanser dilaporkan dapat menghentikan perkembangan diabetes jenis pertama pada tikus makmal, dengan 80 peratus daripadanya tidak lagi menghidap penyakit tersebut.

Ubat-ubat tersebut, imatinib dan sunitinib, berfungsi dengan mengurangkan aktiviti sistem imuniti, dan dilihat dapat mengekalkan tahap gula darah yang normal walaupun selepas rawatan dihentikan.

Tidak banyak ubat yang ada untuk merawat diabetes jenis pertama, terutamanya selepas ia bermula. Penemuan kesan dadah yang sudah terbukti selamat dan berkesan kepada pesakit kanser itu kini berpotensi dapat membantu pesakit diabetes pula.

Penyelidik kajian tersebut menyatakan pengekalan paras gula darah normal selepas rawatan dihentikan mungkin menunjukkan ubat-ubat berkenaan memprogram semula sistem imuniti badan secara kekal.

Diabetes jenis pertama banyak menyerang kanak-kanak akibat daripada masalah aotoimun yang memusnahkan sel-sel yang menghasilkan hormon insulin di dalam pankreas.

Hasil kajian ini dikatakan bakal membuka ruang kepada satu bidang penyelidikan baru untuk diabetes jenis pertama serta penghasilan terapi untuk merawatnya dan juga penyakit autoimun lain.

0 comments: