Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

5.12.08

Disyor pakar optometri


Apakah kriteria yang perlu diambil kira sebelum membeli kanta lekap?




KEBANYAKAN wanita yang bercermin mata biasanya tidak akan teragak-agak untuk beralih kepada kanta lekap. Satu sebab utama adalah untuk kelihatan cantik. Kedua, lebih selesa dan mudah diuruskan.

Alasan pertama tadi mungkin senang diterima. Sebabnya, itulah kenyataan yang berlaku kepada sebahagian besar pengguna kanta lekap khasnya wanita. Tetapi, jika pemakaian kanta lekap dikatakan lebih mudah berbanding cermin mata, apakah kriteria yang perlu diambil kira sebelum membeli kanta lekap? Lebih-lebih lagi bagi pengguna kanta lekap kali pertama?

Kanta lekap merupakan satu alat perubatan terapeutik yang memiliki pelbagai aplikasi. Sama ada untuk memperbaiki masalah pembiasan, kornea bermasalah ataupun keadaan patologi yang lain.


PENGGUNAAN kanta lekap dalam jangka masa panjang lebih cenderung untuk mendapat jangkitan kornea.


Dengan kira-kira 70 peratus pengguna kanta lekap di Malaysia berusia antara 18 hingga 34 tahun, adakah mereka ini mengetahui prosedur penyesuaian kanta lekap yang betul?

Pakar kesihatan mata yang juga ahli Akademi Optometri Amerika (AAO), Dr. David Hansen berkata, pengguna perlu mendapatkan penilaian pakar sebelum membeli kanta lekap daripada sumber lain kecuali kedai optikal.

"Kanta lekap tidak boleh dibeli terus daripada kaunter seperti komoditi lain, misalnya berus gigi. Ia memerlukan nasihat, penyesuaian dan pemantauan yang betul serta penilaian susulan daripada doktor bertauliah," katanya ketika berada di ibu negara baru-baru ini.

Jika anda baru kali pertama menggunakan kanta lekap, apakah prosedur yang perlu diketengahkan oleh seorang pakar optometri?


DAVID HANSEN


Menurut Dr. David, pemeriksaan visual yang menyeluruh diperlukan untuk menilai keadaan pembiasan mata, susunan atau koordinasi mata dan penglihatan serta penilaian patologi komprehensif.

"Penilaian patologi ini merujuk kepada mengesan kehadiran glaukoma, keadaan retina dan sebarang keabnormalan pada keseluruhan sistem visual. Pemerhatian yang lebih juga perlu diberikan kepada bahagian kornea, adneksa serta sifat-sifat fizikal mata dan kelopak mata," jelasnya.

Proses suai padan atau pemilihan kanta lekap juga harus dilakukan oleh seseorang yang bertauliah. Di Amerika Syarikat (AS) misalnya, kanta lekap hanya boleh disyorkan oleh pakar optometri berlesen atau pakar oftamologi.

Proses pemilihan dan suai padan kanta lekap pesakit juga tidak mengambil masa yang lama. Selepas pemeriksaan visual awal yang menyeluruh, lazimnya proses suai padan kanta lekap pesakit hanya memakan masa kira-kira sejam. Kanta lekap diagnostik akan digunakan untuk menilai kejelasan, kesesuaian dan keselesaan si pemakai.

"Keadaan yang lebih rumit seperti kornea yang bermasalah, keadaan patologi yang berlanjutan ataupun masalah pembiasan yang tinggi mungkin memerlukan pertemuan dengan pakar mata beberapa kali.

"Tambahan pula, pesakit juga perlu tahu definisi kesesuaian sesebuah kanta lekap," tambahnya.


PEMAKAIAN kanta lekap baik untuk tujuan riadah.


Perimeter-perimeter untuk menentukan kesesuaian sesebuah kanta lekap antaranya termasuk penilaian biomikroskop. Penilaian biomikroskop diperlukan untuk menguji kejelasan kornea, kualiti lapisan prakornea dan kadar kelembapan dan saiz serta struktur kornea dan tisu-tisu okular. Selain itu, ia juga merangkumi pemeriksaan kelopak mata untuk menilai kelipan mata dan tahap ketajaman penglihatan.

"Malah, keselesaan dan penentuan kanta lekap yang sesuai juga perlu bergantung kepada taburan air mata atau lembapan yang sekata di bahagian belakang kanta lekap," katanya.

Menyentuh tentang pemakaian kanta lekap, tidak kurang yang menggunakannya untuk tempoh yang lama. Adakah ini syorkan oleh seorang pakar mata seperti David?

Jelasnya, pemakaian kanta lekap untuk tempoh masa yang lama sememangnya memberi banyak kebaikan. Lebih-lebih lagi bagi pesakit yang memerlukan jadual pemakaian khas ekoran keadaan kerja atau untuk tujuan riadah.

"Satu kebaikannya ialah untuk mereka yang tidak upaya. Sebabnya ketidakupayaan itu membuatkan mereka sukar untuk memakai dan mengeluarkan kanta lekap atau bagi mereka yang tidak mempunyai jadual kerja yang sistematik.

"Keburukannya pula ialah kajian klinikal telah menunjukkan pesakit yang memakai kanta lekap untuk tempoh lama adalah empat kali ganda lebih cenderung mengalami jangkitan kornea. Ini berpotensi menjurus kepada komplikasi lain yang biasanya berlaku apabila pesakit tidak menguruskan kanta dengan baik," tekannya.

Mungkin ada juga yang berpendapat penggunaan kanta lekap mendatangkan lebih banyak keburukan berbanding kebaikan. Malah, dengan rejim penjagaan yang disifatkan 'leceh' oleh sesetengah orang, bagaimanakah pandangan David dalam hal ini?

"Kanta lekap sebenarnya satu pilihan rawatan dan pemulihan untuk pesakit yang mempunyai masalah penglihatan. Jika pengguna dididik secara betul, maka penggunaan kanta lekap adalah selamat.

"Tahap kesihatan yang baik memerlukan perhatian sistematik dan ketelitian. Begitu juga dengan pengurusan kanta lekap," tambahnya.

Memadai gosokan lembut


GOSOKAN lembut pada kanta lekap berkesan untuk membersihkan alat tersebut.


Dari segi penjagaan kanta lekap pula, bagaimanakah pengguna perlu arif memilih kaedah pembersihan yang betul?

Pelbagai kajian dalam beberapa tahun kebelakangan ini mendapati gosokan lembut ke atas kanta lekap adalah kaedah paling berkesan untuk membersihkan alat tersebut.

Terang Dr. David, 99 peratus mikroorganisma boleh dikeluarkan daripada permukaan kanta menerusi gosokan ringkas disertai dengan bilasan.

Namun, sejak cecair pelbagai guna formula ‘tanpa gosokan’ untuk kanta lekap dikeluarkan, ramai pengguna mengaplikasikan teknik yang salah.

Maknanya, kebanyakan pengguna kanta lekap nampaknya lebih cenderung merendam kanta lekap selama empat hingga enam jam sebagai satu-satunya kaedah untuk menjaga peralatan itu.

“Cecair tanpa gosokan pada awalnya diperkenalkan untuk memudahkan rejim penjagaan kanta lekap pengguna. Malangnya, ia telah menjurus kepada masalah pengguna melupakan bilasan sebelum merendam alat tersebut.

“Bilasan prarendam ini penting untuk menyingkirkan habuk dan mikroorganisma. Gosokan lembut pada kanta lekap perlulah dilakukan secara sistematik. Iaitu dari bahagian tengah ke arah luar tanpa memerlukan pergerakan berpusing-pusing,” katanya.

Kaedah ini katanya dapat mengurangkan kanta lekap daripada terkoyak dan berupaya menyingkirkan habuk daripada bahagian luar kanta lekap.

Di samping itu, kebersihan penggunaan kanta lekap juga tidak hanya terhad kepada penggunaan cecair pembersih. Pakar penjagaan mata profesional perlu menekankan tentang perlunya kebersihan, persekitaran yang bersih, penggantian kanta lekap, rejim gosok dan bilas, pembasmian kuman serta pertukaran kotak kanta lekap dan pemeriksaan susulan.

Bagaimanakah pula pengguna kanta lekap mengurangkan ketidakselesaan akibat kekeringan mata? Menurut Dr. David, penilaian menyeluruh oleh seorang pakar profesional terhadap punca berlakunya mata kering boleh membantu menentukan program rawatan sewajarnya.

Jelas Dr. David lagi, masalah mata kering yang berlanjutan tanpa rawatan boleh memberi sedikit kesan kepada kesihatan okular.

“Masalah itu akan menjurus kepada masalah patologi sehingga menyebabkan rasa sakit yang teramat sangat dan juga berpotensi mengakibatkan hilang penglihatan jika tidak dirawat,” katanya.

0 comments: