Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

9.12.08

Legakan iritasi mata dengan bilberi


“MATA saya mudah berair dan kering yang mendatangkan ketidakselesaan. Adakah ini menunjukkan mata saya memerlukan nutrien tambahan untuk fungsi yang lebih abaik?

Atau adakah ia berkait rapat dengan kerja saya yang memerlukan penggunaan komputer sepanjang masa dan juga tabiat gemar menonton televisyen?,’’

Jawapan:

Mata boleh terbeban apabila kita terlibat dengan aktiviti yang memerlukan penumpuan mata seperti menonton televisyen atau menggunakan komputer untuk suatu tempoh yang lama. Sekiranya keadaan ini berterusan, mata mudah mendapat iritasi seperti mata yang kering, pedih dan letih.

Tanpa usaha mengelak iritasi, ia boleh mendatangkan ketidakselesaan, kurang daya tumpuan dan menjejaskan produktiviti. Elakkan merenung skrin komputer terlalu lama. Jarakkan juga penglihatan daripada televisyen pada anggaran yang selamat.

Rehatkan mata dengan lebih kerap bagi mengurangkan tekanan pada mata dengan memejamkannya selama beberapa ketika atau dengan melakukan senaman mata. Antara senaman mata yang boleh dilakukan ialah dengan menggerakkannya dalam gerakan membulat tanpa menggerakkan kepala.

Formulasi herba yang menggabungkan ekstrak buah bilberi, herba Eyebright dan ekstrak Lycium, sangat baik untuk penjagaan mata. Ekstrak bilberi mengandungi paras bioflavonoid yang tinggi terutamanya antosianin, iaitu sejenis antioksida yang berkesan dan penting untuk kesihatan mata dan tisu vaskular.

Ekstrak bilberi terbukti boleh mempercepatkan pemulihan semula rodopsin iaitu pigmen yang sensitif pada cahaya. Rodopsin terdapat pada bahagian rod retina dan terlibat dalam memperbaiki ketajaman penglihatan dalam cahaya yang malap.

Eyebright pula ialah sejenis lagi herba yang terkenal untuk merawat masalah penglihatan dan jangkitan mata seperti konjuntivitis, melegakan rasa tidak selesa, iritasi, kegatalan dan kemerahan. Ianya kaya dengan beta-karotena yang penting untuk mata yang sihat. Sebagai sumber karotenoid, Lycium membantu memperbaiki rabun malam dan penglihatan yang kabur.

Pemakanan juga boleh membantu dalam penjagaan mata. Adalah digalakkan untuk meningkatkan pengambilan sayur-sayuran hijau dan segar secara mentah. Aprikot, mangga, beri biru, lobak merah dan keladi adalah contoh buah-buahan dan sayur-sayuran yang boleh membantu meningkatkan tempoh daya penglihatan yang baik. Kesemuanya kaya dengan vitamin A bagi menyihatkan mata dan mencegah mata dari mudah menjadi letih, gatal, sensitif pada cahaya dan rabun malam.

0 comments: