Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

5.1.08

Cendawan Reishi perlahan kanser prostat: Penyelidik



BAITULMAQDIS: Ekstrak cendawan 'Reishi' atau nama saintifiknya 'Ganoderma lucidum' mampu memperlahankan kadar penularan sel kanser prostat, menurut penemuan penyelidik Universiti Haifa, Israel.

Kajian yang diketuai Penyelidik Institut Evolusi universiti berkenaan, Dr Ben Zion Zaidman mendapati bahawa ekstrak molekul daripada kulat itu mampu menyekat tindak balas hormon androgen terhadap sel kanser.

Zaidman berkata, tanpa tindak balas itu, hormon berkenaan sebaliknya akan bertindak selaku suis kimia yang merangsang sel � terutama di peringkat awal jangkitan - untuk merebak tanpa dapat dikawal ke dalam tisu tumor.


"Hasil kajian ini memberi harapan semoga satu ubat baru dapat dihasilkan untuk merawat kanser prostat," katanya.

Masyarakat Cina sebelum ini menggelar cendawan Reishi sebagai 'kulat bertuah' kerana ia mampu mengurangkan kesakitan artritis, insomnia dan sakit dada.

Setiap tahun, hampir 700,000 lelaki didapati menghidap kanser berkenaan, termasuk Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert.

Zaidman berkata, walaupun kajian masih diteruskan, pihaknya berharap semoga satu kaedah bagi melawan penyakit itu akan ditemui suatu hari nanti.

Katanya, terdapat beberapa jenis ubat, termasuk Flutamide yang turut menghalang tindak balas saraf androgen itu, tetapi kesan ekstrak molekul cendawan berkenaan didapati memberi kesan yang lebih 'dramatik'.

"Ekstrak ini berfungsi dengan cara yang berbeza, kami fikir ia sebenarnya menghalang saraf androgen daripada terikat ke dalam DNA," katanya.

Cendawan Reishi yang banyak ditemui di kawasan hutan tebal di Amerika Utara, Eropah dan Asia sudah digunakan sebagai ubatan tradisional sejak berabad-abad lalu.

Bagaimanapun ia kini kembali popular dan menjadi pilihan di kalangan penduduk yang mementingkan penjagaan kesihatan sehingga ia diproses menjadi makanan untuk kesihatan dan dijual di pasaran seluruh dunia.

"Kebelakangan ini, ekstrak cendawan daripada pelbagai jenis sangat mudah diperoleh, tetapi ia perlu disediakan dengan melarutkannya ke dalam air sekali gus menyebabkan kesannya menjadi lemah.

"Anda perlu memakan banyak sup cendawan untuk memperoleh kesannya," katanya � Agensi.

0 comments: