Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

5.1.08

Silap bergaya undang padah


Oleh Siti Nur Almizan Aripin


KASUT tumit tinggi antara penyumbang utama penyakit osteoporosis.

Kasut tumit tinggi, tas tangan berat penyumbang penyakit sendi

MEMILIKI gaya dengan penampilan serba anggun menjadi dambaan setiap wanita. Malangnya golongan yang gila berfesyen sering mengabaikan soal kesihatan dan keselesaan tubuh ketika memilih pakaian, aksesori atau pakaian dalam untuk digayakan.

Walaupun kesilapan dalam bergaya tidak sehingga membahayakan nyawa namun dari sudut kesihatan, jika tidak dirawat, ia boleh menjejaskan kesihatan. Misalnya melalui pemilihan kasut bertumit tinggi atau busana ketat semata-mata untuk mengikuti arus fesyen semasa.


Antara aksesori kecantikan dan pakaian yang boleh mendatangkan mudarat pada kesihatan adalah beg besar, kasut bertumit tinggi, seluar ketat dan seluar dalam bertali halus (thong).

Tas tangan besar dan berat

Sesetengah wanita yang ditemui ketika membawa tas tangan besar dengan perincian besi yang berat berkata, pemilihan tas tangan besar dan berat menjadi trend terkini.

TAS tangan terlalu berat boleh menyebabkan tekanan pada tulang bahu.

Lagipun, mereka mengakui lebih selesa menyandang tas tangan yang besar kerana ia boleh memuatkan semua barangan keperluan yang diperlukan sama ada ketika ke tempat kerja atau bersiar-siar.

Bagaimanapun, kajian pakar tulang mendapati barangan yang banyak di dalam tas tangan akan memberikan tekanan kepada tulang bahu sekali gus menyakitkan otot pada satu sisi badan.

Lebih serius, tekanan itu akan mendatangkan kesan kepada punggung dan bahu.

Untuk mengurangkan kadar tekanan jika tidak mampu mengurangkan isi di dalam tas anda, ada pilihan yang boleh dicuba antaranya memilih beg sandang belakang yang boleh membuatkan beban isi beg terbahagi secara seimbang pada kedua-dua belah bahu.

Jika tidak mahu mengubah gaya ketika trend beg sandang besar sedang hangat dalam pasaran, gilirkan letak tali beg sandang anda pada kedua-dua belah bahu bagi mengurangkan kesakitan otot pada hanya sebelah bahu.

Satu lagi kaedah yang dapat membantu adalah usahakan untuk berdiri tegak ketika menyandang tas tangan dan sesekali rehatkan bahu anda dengan cara meletakkan beg di bawah jika ada kesempatan.

Celana Dalam

Ada yang mengatakan seluar dalam seksi seperti model bikini atau thong membuatkan rasa yakin diri seseorang itu bertambah. Tanpa sedar, tali itu bagaimanapun mampu memindahkan bakteria dari kawasan rektum anda ke kawasan vagina.

Akibatnya, jangkitan pada vagina dan saluran kencing akan terjadi. Jika tetap juga ingin berada di dalam mood seksi, elakkan memakainya ketika jadual harian anda padat dengan pelbagai aktiviti.

Celana Panjang Terlalu Ketat

Ramai wanita yang selesa berseluar ketat untuk menampakkan kaki kelihatan ramping dan panjang. Bagaimanapun, seluar yang terlalu ketat sehingga tidak memberi ruang untuk kulit anda bernafas bisa mengundang penyakit.

Antaranya alahan pada kulit, tekanan pada saraf kaki dan penyumbatan pada kelenjar peluh. Jika anda berasa sakit pada bahagian kulit seperti rasa tertusuk atau panas di paha, tandanya seluar anda terlalu ketat.

Atau jika timbul jerawat sekitar perut atau sekitar garisan seluar dalam, bermakna wujud bakteria akibat kelenjar peluh tersumbat.

Kasut tumit tinggi

Pemakaian kasut tumit tinggi membuatkan wanita berasa yakin diri. Malah, ia antara aksesori harus ada dalam almari seorang wanita. Kasut tumit tinggi memberikan tekanan pada lutut.

Kajian dibuat Persatuan Ortopedik Kaki Amerika Syarikat menyatakan bahawa seorang wanita yang mengenakan sepatu bertumit tinggi sekurang-kurangnya tiga sentimeter (sm) akan meningkatkan tekanan pada lutut sehingga 26 peratus.

Keadaan ini akan mengundang penyakit osteoporosis dan penyakit sendi. Malah, ia juga boleh mengakibatkan rasa sakit pada kuku, bengkak jari kaki sehingga menjadi radang kulit, menyebabkan kesakitan pada punggung dan inflamasi pada tendon sehingga mengundang kesakitan pada bahu, lutut, siku, pergelangan kaku juga tangan.

Bagi mengelak mengalami penyakit itu, persatuan berkenaan menyarankan wanita supaya memakai sepatu dengan tumit tidak melebihi 2 sm. Pakai tidak melebihi tiga jam secara berterusan.

sumber: www.conectique.com

0 comments: