Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

9.12.08

Rambut sihat perlukan nutrien


“RAMBUT saya mengalami keguguran yang agak serius dan tidak bermaya. Dengan bantuan rawatan rambut, saya memperoleh kesan yang lebih baik. Adakah suplemen yang dapat membantu saya melengkapkan rawatan sedia ada dan menyihatkan rambut?,’’

Jawapan:

Rambut yang sihat memerlukan nutrien yang mencukupi untuk menyuburkan folikel rambut. Stres, diet yang tidak seimbang, perubahan hormon (yang banyak dialami semasa kehamilan), jangkitan kulat pada kulit kepala dan sesetengah penyakit seperti lupus, rawatan kemoterapi boleh menyumbang kepada keguguran rambut.

Namun begitu, ia juga mungkin disebabkan oleh kekurangan nutrien dan juga faktor genetik. Tanpa rawatan ia boleh menjurus kepada masalah botak. Dengan itu, adalah penting untuk mengenalpasti punca masalah terlebih dahulu.

Mineral zink penting dalam mencegah keguguran rambut dan menguatkan akar rambut. Ia merangsang pertumbuhan rambut yang sihat dan mungkin memperlahankan keguguran rambut.

Memandangkan zink boleh memainkan peranan untuk meningkatkan fungsi tiroid, ia juga mungkin bermanfaat untuk mereka yang mempunyai masalah kuku yang rapuh atau kekurangan rambut akibat tiroid kurang aktif. Dalam masa yang sama, mengambil vitamin dan mineral juga bermanfaat untuk mencegah keguguran rambut.

Pengambilan vitamin B kompleks juga mungkin membantu terutamanya jika ia berpunca daripada stres yang berpanjangan dan kekurangan nutrien. Tingkatkan pengambilan ikan, khususnya ikan dengan asid lemak yang ditangkap dari perairan sejuk seperti makerel dan salmon yang tinggi dengan kandungan asid lemak omega-3.

1 comments:

wawa829 said...

sayur ap yg baik untuk elak keguguran rambut??